Kleinkunstmuziek is haar voorliefde. Anne-Linde van de Veen schrijft dan ook voornamelijk Nederlandstalige liedjes, maar zit ook in een rock ’n roll band. Dat is nog niet alles voor deze zangeres, want sinds kort heeft ze ook een psychedelisch Voodoo Blues Band. Daar speelt ze gitaar en zingt ze. Muzikaliteit maakt haar wereld compleet, en daarmee beschikt Anne-Linde over bijzonder veel kennis over en passie voor muziek! “Op de dagen dat ik niet hoef op te treden dan droom ik over de optredens die nog gaan komen,” vertelt Anne-Linde. “In mijn gedachte voel ik die optredens al, en heb ik toch een gematigde dag vol fantasieën kunnen naleven.”
Het ontdekken van een bijzonder cassettebandje
Als je Anne-Linde al hoort praten over muziek dan weet je één ding: wat leeft ze zich toch enorm uit in muziek! Waar is dat allemaal begonnen, en wat heeft dat bij haar versterkt? In dat opzicht heeft Anne-Linde als kind iets bijzonders ontdekt. “Mijn moeder is een groot deel van haar leven een topmodel geweest, en heeft lang in Chicago en Rome gewoond,” herinnert Anne-Linde zich. “Zij was 15 jaar lang getrouwd met een Italiaan (die overigens niet mijn vader is), en elke keer als mijn moeder met het vliegtuig ver moest reizen schreef hij allerlei liedjes voor haar in het Italiaans. Ik vond een cassettebandje met liedjes van hem, liedjes die over mijn moeder gaan. Jarenlang heb ik dat geluisterd, wat ook voelde als de muziek om in slaap te vallen. Pas jaren later hoorde mijn moeder dat ik het aan het beluisteren was. Ze was vrij verwonderd. Soms zong mijn moeder ook de tweede stem in. Dat was het moment dat ik voelde dat ik ook liedjes wilde gaan schrijven.”
En wat voor liedjes schrijft ze! Haar talent heeft ze op dat moment alleen maar versterkt. “Een lange tijd heb ik een voorliefde gehad voor Portugese fado muziek. In fado muziek zit veel weemoed, dus ik kwam op het idee om Nederlandse fado’s te schrijven. Dat waren mijn eerste Nederlandse liedjes. Op mijn 13e nam ik vijf van deze liedjes op, en stuurde ik de cd naar de desbetreffende Italiaanse zanger. Hij heeft mij ook terug gestuurd, dat ik een mooie stem heb. Vanaf dat moment heb ik elke keer als ik weer een weemoedig gevoel urenlang op mijn bank kunnen zitten met mijn gitaar en kwamen de woorden naar boven.”
De wil om nog meer te schitteren op het podium
Anne-Linde kwam tot de ontdekking dat kleinkunst haar favoriete genre is. Dat sprak haar steeds meer aan. “Dat kwam vooral door Nynke Laverman,” vertelt Anne-Linde. “Zij speelt Friese fado, dus dat soort muziek speelt ze met gedichten die dan in het Fries worden gezongen. Mijn moeder heeft mij ooit meegenomen naar haar, en zij maakt een enorm mystieke show! Ook Wende Snijders blijft een geweldige inspiratie voor mij. Als ik naar muziekshows kijk dan voelt het alsof ik een huisinrichting meemaak. Het is iets waar je enorm enthousiast over wordt, alsof het ook zó moet klinken. Ik zie het enorm voor me op dat moment, dat het voelt alsof ik een droomwereld in elkaar zet.”
Deze visualisatie wil Anne-Linde uit laten groeien tot de werkelijkheid. Ze wilde op het podium staan, en bijzonder graag laten zien wat voor talent ze zoal in huis heeft. “Ik kreeg een soort lust naar het feit dat ik in de spotlights wilde staan. Als je goed bent krijg je steeds meer opdrachten, dus je moet steeds beter worden. Er zijn zoveel goede artiesten, maar soms houden mensen er niet van om in de sportlights te staan. Ik wilde dat absoluut, en wilde echt steeds meer!”
Oprechtheid op het podium
Er komt meer kijken dan alleen zingen met een geweldige zangkwaliteit. Wat straal je uit op het podium? Een totaal niet onbelangrijke, zo niet het belangrijkste, vraagstuk als het gaat om performen. Anne-Linde studeerde ook aan de Theateropleiding Selma Susanna. Daar heeft ze een belangrijk aspect in het optreden geleerd: oprechtheid. “Kwaliteit in optreden zit hem niet in het perfect beoefenen van je stem of instrument, maar in eerlijkheid: de oprechtheid waarmee je op het podium staat. Die oprechtheid is enorm moeilijk, want wie heeft er niet het gevoel dat hij of zij anders doet op het moment dat er gefilmd of gefotografeerd wordt? Op dat moment schiet je brein in een spagaat, en hoe zorg je ervoor dat je echt iets uitstraalt op het podium? Het publiek komt om vermaakt te worden, dus voelt ook gelijk als je iets doet wat niet oprecht is. Waarom iets niet binnen kan komen bij iemand is altijd een hele interessante vraag. Als publiek wil je iets zien, zien om ook geraakt te worden. Onzekerheden verbergen is iets wat je geneigd bent te doen, maar wat een cruciaal punt op het podium kan zijn. De theateropleiding Selma Susanna is een grote psychologische spirituele reis voor mij geweest, dat heb ik wel ervaren. Het is echt een opleiding waarbij ik erachter ben gekomen wanneer je oprecht optreedt. Het perfect geschoolde stukje is niet het belangrijkste. Kan je verdriet en emotie toelaten op het podium? Dat vind ik heel belangrijk!”
Het winnen van diverse prijzen
In 2012 won Anne-Linde de eerste prijs op het Rabotheater open podium. Een geweldige prestatie om daarmee nog meer te kunnen groeien. “Dat is echt een van de mooiste momenten! Ik was de nummer één tijdens dat event, en ik had drie kleinkunstliedjes. Dat jaar waren er ook hele goede deelnemers. Er deed een band mee: toen geheten The Texas Radio, en die heten nu The Grand East. Ze waren enorm doorgebroken, maar ik eindigde boven ze. Dat moment was echt magisch! Mijn vader en moeder kwamen het podium op, en ik wilde nog meer van dat soort momenten.”
Dat ze nog meer van dat soort momenten meemaakte zou blijken. In 2015 won ze de eerste prijs tijdens de KEI-week en in 2017 de Liesbeth List prijs tijdens de Concours De La Chanson. Het toont aan hoeveel talent Anne-Linde heeft in het optreden, en ook dus om oprechtheid uit te kunnen stralen!
Spelen in diverse bands
Tegenwoordig is Anne-Linde aan het performen bij verschillende bands. Zoals gezegd zit ze in een rock ’n roll band. “Bij Lynn & The Rattleshakes ben ik de front vrouw en speel ik contrabas. We maken onze eigen rock ’n roll nummers, en ook covers van Elvis aangezien mijn vriend daar enorm fan van is. Met zo’n band heb je altijd gezelligheid met veel dansende mensen. Dat maakt dat er een podiumbeest in mij los komt.”
Ook is ze sinds april 2021 actief bij een andere band. “Met mijn nieuwe band King Mojo maken we psychedelisch voodoo blues muziek, waarbij ik hammondorgel en gitaar speel. We hopen met deze band iets vernieuwends los te maken.”
Voor wie is de coronaperiode niet een moeilijke tijd geweest. Nu alles al een lange tijd weer normaal verloopt kan Anne-Linde weer toeleven naar optredens met publiek, zonder limiet. “Het is natuurlijk hard werken, want in de lockdown heb ik moeten omscholen. Dat maakt dat ik het druk heb met mijn fulltime baan erbij als kraamverzorgster en daarnaast nog optreden. Toch zal het optreden altijd voor mij doorgaan. Ik vind het zo leuk dat ik het nooit meer zou willen missen!”
De manier waarop Anne-Linde opgaat in muziek en vertelt over de kennis voor muziek maakt haar zeer talentvol en een belofte om te aanschouwen. Haar stem gecombineerd met haar uitstraling op het podium maakt dat ze nog altijd steeds meer schittert!
Reactie plaatsen
Reacties