
Een stralende energie en een diep verlangen om haar publiek mee te nemen in haar muzikale verhaal. Al vanaf haar jonge jaren zit de liefde voor muziek in haar bloed, geïnspireerd door haar muzikale vader en een jeugd omringd door Bach en koorzang. “Ik zing eigenlijk al mijn hele leven,” vertelt Pien Smeets met een ontwapenende glimlach. “Sinds ik als klein meisje in de kerk begon. Mijn vader is ook muzikant, dus ik zat altijd al in de kinderwagen met Bach.” Foto: Adelaide Rosina Photography
Read an English version of this article below!
Het begin van een enorme passie
Op haar 13e beleefde Pien haar eerste bepalende muzikale ervaring toen ze een kinderrol vertolkte in een opera in het Theater aan de Parade in Den Bosch. Het was daar dat ze voor het eerst geraakt werd door de kracht van opera en theater. “Ik werd verliefd op het theater en de opera. Het was geweldig om met regisseur Vincent van den Elshout te werken en al die repetities en productiedagen mee te maken. Daar werd echt het zaadje geplant. Later regisseerde hij ook mijn bachelor eindexamen, en dat voelde als een mooie afronding van iets wat bij hem begonnen was,” zegt ze enthousiast.
Haar muzikale fundament werd verder gevormd bij het kinderkoor van de Matthäus Passion. “Dat zong ik elk jaar in Eindhoven. Het was een indrukwekkende ervaring om daar vijf dagen per week te zingen rond Pasen, altijd in prachtige concertzalen. Het is een van mijn dromen om ooit als soliste de Matthäus Passion te zingen, het liefst samen met de Schola Cantorum, het koor waarbij ik vroeger deze Matthäussen heb gezongen.”
Voordat ze het podium opgaat, neemt Pien altijd even de tijd om een intentie te zetten voor haar publiek, afgestemd op wat ze gaat zingen. "Soms is dat om lichtheid en plezier te brengen met een luchtige, grappige opera-aria, en soms juist om troost te bieden met een indringende aria of een diep oratoriumstuk. Ik hoop altijd iets over te brengen dat niet alleen het verhaal of de muziek raakt, maar ook iets in beweging zet bij de ander.”
Dankbaar voor meerdere masterclasses
Haar opleiding aan Fontys Muziektheater Klassiek, de Meisner Theateracademie en recentelijk Codarts Rotterdam heeft haar talent en vakmanschap nog verder verfijnd. “Dans, acteren en muziek versterken elkaar enorm. Als die drie elementen samenkomen, ontstaat er magie op het podium. Mijn missie is echt om mijn publiek te raken en mee te nemen in het verhaal.”
Belangrijke docenten zoals co-repetitor David Bollen en zangdocenten Charlotte Riedijk en Eva-Maria Westbroek hebben een cruciale rol gespeeld in haar groei. “Met Eva-Maria heb ik een nieuwe volwassen stemkleur en techniek ontdekt. Zij heeft me veel begeleiding gegeven rondom mijn volgende stappen in mijn operacarrière,” zegt Pien met dankbaarheid.

Klaar voor de volgende stap na haar afstuderen
Een recent hoogtepunt was het zingen van Cleopatra’s aria in de Laurenskerk, begeleid door Domestica Rotterdam. “Ik zat helemaal in mijn rol, gedragen door acteertechnieken en het orkest. Dat was echt een muzikaal hoogtepunt,” herinnert ze zich levendig. Werken met gerenommeerde ensembles zoals Domestica Rotterdam en het Orkest van de Achttiende Eeuw noemt ze “magisch”, vooral vanwege de gedeelde energie en gezamenlijke creatie op het podium.
Een ander onvergetelijk moment was haar deelname aan de uitvoering van de tweede symfonie van Mahler als koorlid in Amare in Den Haag. "Die muziek valt bijna niet te omschrijven; ik zag tijdens het zingen van het slotdeel meerdere jonge gasten huilen en toen dacht ik echt: 'Yes, ons doel is bereikt!'. Ik zou iedereen aanraden om naar het vijfde deel van de tweede symfonie van Mahler, 'Auferstehung', te luisteren.”
Het afronden van haar master aan Codarts was voor Pien een bijzondere en ontroerende mijlpaal. 'Afstuderen doe je echt voor jezelf en voor je familie. Het was een feest, een persoonlijke voorstelling die ik helemaal zelf vormgaf. Daarna volgde meteen de stap naar het ondernemerschap; een nieuwe fase vol uitdagingen en kansen!”
Nu kijkt ze vol verwachting vooruit. Ze heeft twee liedduo’s opgericht: één met pianiste Adelina Gansvind en een ander met gitarist Glenn de Roo. “Het is heerlijk om met hen te werken en samen programma’s te creëren waarin we volledig vrij zijn om onze artistieke visie vorm te geven,” zegt ze enthousiast.
Naast deze duo's staan er nog vele solo-optredens en audities op het programma. Haar doel is om uiteindelijk bij een operastudio in het buitenland te worden aangenomen en op die manier zo veel mogelijk operarollen op zich te mogen nemen. De toekomst straalt helder voor Pien, een jonge vrouw die haar publiek keer op keer weet te betoveren met haar stem, haar passie en haar verhaal. “ik wil mensen raken en meenemen in wat ik beleef. Daar ga ik echt van aan,” besluit ze met een stralende blik.
Dat gevoel is wederzijds: wanneer Pien zingt, gaan alle harten open!

A new step in Pien Smeets’ music journey

Radiating energy and a deep desire to take her audience along in her musical story. From an early age, Pien Smeets has had music running through her veins, inspired by her musical father and a childhood surrounded by Bach and choral singing. “I’ve actually been singing my whole life,” says Pien with a disarming smile. “I started as a little girl in church. My dad is also a musician, so I was already sitting in the stroller with Bach.” Photo: Adelaide Rosina Photography
The beginning of a lifelong passion
At age 13, Pien had her first defining musical experience when she played a child’s role in an opera at the Theater aan de Parade in Den Bosch. It was there she was first touched by the power of opera and theatre. “I fell in love with the stage and opera. It was amazing to work with director Vincent van den Elshout and to experience all the rehearsals and production days. That’s really where the seed was planted. He later also directed my bachelor’s graduation performance, which felt like a beautiful conclusion to something that had started with him,” she says enthusiastically.
Her musical foundation was further shaped in the children’s choir of the St. Matthew Passion. “I sang that every year in Eindhoven. It was such a powerful experience to sing five days a week around Easter, always in beautiful concert halls. One of my dreams is to someday sing the St. Matthew Passion as a soloist, ideally with the Schola Cantorum, the choir with which I used to sing those Matthäus performances.”
Before stepping on stage, Pien always takes a moment to set an intention for the audience, attuned to what she’s about to sing. “Sometimes it's to bring lightness and joy with a playful, humorous opera aria, and other times it’s to offer comfort with a moving aria or profound oratorio piece. I always hope to convey something that not only touches the story or the music, but also stirs something within the listener.”
Grateful for many masterclasses
Her training at Fontys Classical Music Theatre, the Meisner Theatre Academy, and more recently Codarts Rotterdam, has refined her talent and craftsmanship even further. “Dance, acting, and music strengthen each other enormously. When those three elements come together, magic happens on stage. My mission is truly to touch the audience and take them along in the story.”
Influential teachers such as répétiteur David Bollen and vocal coaches Charlotte Riedijk and Eva-Maria Westbroek have played a crucial role in her growth. “With Eva-Maria, I discovered a new, mature vocal color and technique. She’s guided me a lot in the steps I’m taking in my opera career,” Pien says with gratitude.

Ready for the next step after graduation
A recent highlight was singing Cleopatra’s aria in the Laurenskerk, accompanied by Domestica Rotterdam. “I was completely in character, carried by acting techniques and the orchestra. That was truly a musical high point,” she recalls vividly. Working with renowned ensembles such as Domestica Rotterdam and the Orchestra of the Eighteenth Century, she describes as “magical,” especially because of the shared energy and co-creation on stage.
Another unforgettable moment was her participation in Mahler’s Second Symphony as a choir member at Amare in The Hague. “That music is almost beyond words; during the final movement I saw several young people crying, and I really thought: ‘Yes, we’ve achieved our goal!’ I would recommend everyone to listen to the fifth movement of Mahler’s Second Symphony, Auferstehung.”
Finishing her master’s degree at Codarts was a special and moving milestone for Pien. “Graduation is something you do for yourself and your family. It was a celebration, a personal performance I shaped entirely myself. Right after that came the leap into entrepreneurship—a new phase full of challenges and opportunities!”
Now, she looks ahead with excitement. She has founded two song duos: one with pianist Adelina Gansvind and another with guitarist Glenn de Roo. “It’s wonderful to work with them and create programs in which we are completely free to shape our artistic vision,” she says enthusiastically.
In addition to these duos, many solo performances and auditions are lined up. Her goal is ultimately to be accepted into an opera studio abroad and to take on as many operatic roles as possible. The future looks bright for Pien, a young woman who continues to enchant audiences with her voice, her passion, and her story. “I want to move people and take them along in what I experience. That’s what lights me up,” she concludes, eyes shining.
And that feeling is mutual: when Pien sings, every heart opens.

Reactie plaatsen
Reacties