De 35-jarige Marcella Smeele heeft de opleiding media- en entertainmentmanagement gedaan. Daaruit bleek dat ze het leuk vindt om te weten wat de drijfveer van mensen is, en waar mensen naar op zoek zijn. Dit alles doet ze namens haar bedrijf Synergy For Music. “Ik heb veel taken in de muziekindustrie gedaan,” vertelt Marcella,” van boekingen voor optredens, management en mensen ondersteunen als ze vast zitten of andere inzichten nodig hebben. Soms heb je daarvoor mensen nodig om mee te gaan praten over hoe je dat soort inzichten kan bewerkstelligen. Er is in Nederland niet echt een grote partij die zoiets aanbiedt. Daardoor kreeg ik al snel aanvragen binnen.”
Op jonge leeftijd in aanraking gekomen met muziek
Wanneer kwam het punt dat Marcella ging voor een carrière in de muziekwereld? Inmiddels is ze met Synergy For Music niet weg te denken uit deze wereld, daar ze veel betekent voor diverse artiesten. “Mijn moeder ging vaak naar concerten, en nam mij en mijn broer rond mijn tienerjaren overal mee naartoe,” vertelt Marcella. “Door het leven heen ontwikkel je een eigen muzieksmaak, en daardoor ging ik ook vaker naar optredens. Wat ik daarvan interessant vond was hoe artiesten en muzikanten zich kwetsbaar durfden op te stellen op het podium. Iemand op school zei tegen mij dat ik zo vaak naar concerten ging en of ik van muziek niet mijn beroep zou willen maken.”
De eerste stappen richting haar carrière
De vraag of je van muziek je beroep wilt maken sloeg aan bij Marcella. Haar stage bij H2M is een eerste stap geweest richting wat ze nu doet. “H2M organiseerde het Leidens Ontzet; een jaarlijks evenement in Leiden. Vanuit de studie wil je je voortbewegen, en H2M was een onderdeel daarvan. Er moest van A tot Z alles geregeld worden: een podium, mensen die komen, dat er mensen in de horeca aanwezig zijn. Het event was op het water, dus het platform op het water moest dan geregeld worden. Aan de ene kant geeft zoiets voldoening: het resultaat van wat je doet. Je maakt een plan, gaat met mensen in gesprek en zet daarmee het event op. Aan de andere kant was ik opzoek naar de menselijke kant. Tijdens zo’n event kan je niet even met een artiest praten over zijn of haar behoeften. Dat maakte dat ik wel al dacht dat ik andere kant op wilde gaan.”
Synergy For Music: 1 + 1 = 3
In 2010 was het zover. Marcella zette de stap om een eigen bedrijf te beginnen, en uit die drive en passie kwam Synergy For Music tevoorschijn. “Het opzetten van mijn bedrijf heb ik gedaan op het moment dat ik een relatie kreeg. Hij vertelde dat ik voor weinig geld een eigen organisatie kon opzetten. In mijn geval ging het vrij makkelijk om tot een naam te komen. Ik dacht aan het vormen van een synergie tussen de artiest en zijn behoefte en aan mijn behoefte. Dus Synergy maakte dat 1 + 1 = 3; de artiest, zijn of haar behoeften en mijn behoeften. Daarbij vind ik Synergy een mooie Engelse betekenis. Het creëren van mijn eigen website en blik op mijn bedrijf is ook een hele leuke bezigheid. Je platform groeit met de jaren mee.
Vroeger ging het voornamelijk om boekingen en management. Uiteindelijk is het meer in de richting van coaching gegaan, omdat het mij meer inspireerde en omdat ik uit de gesprekken merkte dat artiesten meer behoefte hadden aan conversatie over bepaalde issues. Daar ga je meer naartoe bewegen, en daarbij houd je je ook met de fans bezig. Dat maakt dat het interessant is om die match te vinden tussen de fans en de artiest, maar nog belangrijker om fans te behouden. Hoe zorg je ervoor dat deze fans terugkomen?”
Behoeften in muziek veranderen voortdurend
Je kunt vasthouden aan een vast patroon, en veranderingen niet of nauwelijks ondernemen. Echter, veranderen in behoeften van consumenten leidt ertoe dat verandering in aanpak een must wordt. “Elke keer als ik naar evenementen kom, dan zie ik dezelfde organisaties en managementbureaus die er al jaren zitten,” vertelt Marcella. “Doordat er natuurlijk veel ontwikkelingen hebben plaatsgevonden in de muziekwereld, ook op het gebied naar hardware, is de behoefte ook veranderd. Ik vind het belangrijk dat je je in de organisatie meebeweegt dan vast te houden aan de geijkte concepten die er al zijn. Er valt natuurlijk veel te halen uit de recente ontwikkelingen die hebben plaatsgevonden. Muziek wordt tegenwoordig ook anders geconsumeerd, en daardoor verandert de behoefte ook steeds. Dat maakt dat deze bewegingen steeds met elkaar mee veranderen en niet los te denken zijn van elkaar. Vroeger gaf ik veel masterclasses door het land. Tijdens corona kon dat ineens niet meer, en alles is meer digitaal geworden. Nu covid-19 niet meer zo’n impact lijkt te hebben zal echter steeds meer de behoefte groeien om elkaar weer live te kunnen opzoeken. Optredens en festivals zijn dit jaar wel van start gegaan, en ik weet zeker dat de behoefte aan real life muziek en events bezoeken ongetwijfeld meer dan ooit zijn toegenomen!”
Marcella weet met Synergy For Music goed in te spelen op de behoeften van artiesten, behoeften die van alles kunnen inhouden. Heb je als muziekartiest interesse? Benader Synergy For Music, en laat je adviseren in wat zij voor je kunnen betekenen!
Reactie plaatsen
Reacties