Inmiddels is Jasmijn van Arkel twee jaar afgestudeerd aan de Koningstheateracademie. Ze is theatermaakster, videograaf en is samen met Albert Biondina te zien op het YouTube-kanaal Wijsneuzen. Bij Jasmijn zie je heel veel energie, energie waarbij je een enorm vermogen aan vermaak meekrijgt. Juist deze vorm van levendigheid maakt haar enorm potentieel, voor nog meer groei naar mooie theatermomenten! Foto: Mikel Neij
Haar keuze voor de Koningstheateracademie
Toen Jasmijn negen jaar was, wilde ze heel graag bij het circus. Echter was het circus niet in de buurt waar zij woonde, en hebben haar ouders haar op een toneelclub gezet. “Sinds die tijd wilde ik graag actrice worden, maar na verloop van tijd kwam ik erachter dat ik het ook erg leuk vond om theater te maken”, vertelt Jasmijn. “In Assen heb ik toen bij Garage TDI, wat eerst NiznO heette. Daar was ik vooral bezig met eigen materiaal maken, wat ik echt enorm leuk vond. Van daaruit heb ik besloten om naar de Koningstheateracademie te gaan, en bleek dat perfect te passen.”
Als je het over de Koningstheateracademie hebt dan heb je het over een school waar cabaret veelal centraal staat. Voor Jasmijn heeft deze academie goed uitgepakt. “De Koningstheateracademie heeft mij veel vertrouwen gegeven dat ik theater kan maken, aangezien ik dat voorheen nooit echt zeker wist. Het heeft mij ook vooral geleerd wie ik ben, dus vooral in mijn ontwikkeling geholpen. Natuurlijk houd ik spanning, maar deze academie heeft mij veel vertrouwen gegeven voor verdere ontwikkeling. Het vormde een veilige basis, waardoor ik zeker weet wie ik ben en wat ik binnen theater wil bereiken.”
Wat theater met haar doet
Een golf van enthousiasme en passie zie je door Jasmijn heen gaan als ze op het podium staat, en als ze op nieuwe ideeën komt. Er kunnen zoveel elementen zijn waarom theater haar grote passie is. “Ik vind het enorm fijn als ik even voor een moment in een andere wereld ben. Verder houd ik van verrassen. Ik ben een beeldende maker, dus als mensen de zaal binnenkomen wil ik ze gelijk verrassen. Dat kan bijvoorbeeld door aan het begin van de voorstelling iets van een film af te spelen zodat het publiek zich kan afvragen wat er aan de hand is. Zodra ik mensen kan laten vergeten dat ze zich in een hele andere wereld wanen, en haast vergeet dat je naar een theatervoorstelling kijkt, dan ben ik echt tevreden. Beeldend visueel en tekstueel te werk gaan vind ik fantastisch!”
Waar komt deze levendigheid vandaan?
Jasmijn gaat op in alles wat ze vormgeeft en wat haar zowel visueel als tekstueel prikkelt. Dat zorgt voor een enorme levendigheid die zij uit op het podium. “Voor het grootste gedeelte ben ik ook levendig”, veronderstelt Jasmijn. “Hoewel ik op het eerste gezicht vaak terug krijg dat ik wat ingetogen en verlegen lijk, ben ik dat eerlijk gezegd niet. Het is best grappig dat ik vroeger te horen kreeg dat ik een pratend hoofd was, maar dat ik mijn lijf minder goed meeneem. Nu is dat helemaal omgekeerd. Ik was altijd een fysieke speelster en bezig om van het ene podium naar de andere kant te gaan, alleen heb ik die kant steeds meer durven te uiten op de Koningstheateracademie. Ik heb vooral de rem daarop meer losgelaten. Bij mij was het vaak dat als ik iets op papier kreeg, dan was het ook heel speels en levendig. Echter was er altijd iets op de vloer wat mij tegenhield. Door vaak te doen en uit te voeren heb ik het voor elkaar gekregen om die spanning los te laten en door meer te durven doen. Met volledige overgave spelen is altijd mijn doel geweest. Op het moment dat ik het concept van mijn afstudeervoorstelling Tenminste houdbaar tot had, heb ik mijn theaterpersoonlijkheid beter leren kennen en ben ik daar meer vertrouwd mee geworden.”
Afstuderen met de voorstelling Tenminste houdbaar tot
Afstuderen blijft altijd een moment. Voor Jasmijn was dat niet anders. “Het was doodeng, gewoon de gedachte dat de zaal vol zit met jouw familie. In tijden van corona mocht je de helft van het publiek meenemen, verdeeld over twee voorstellingen. De eerste voorstelling ging niet helemaal zoals ik wilde. De hele dag was nogal stressvol. Er waren een aantal technische problemen waardoor ik niet toe kwam aan een doorloop. Ik baalde er enorm van en was helemaal in tranen na die eerste voorstelling, maar bij de tweede voorstelling viel opeens alles op zijn plek. Ik voelde me veel meer op mijn gemak en had het gevoel alsof ik vloog. Ik kreeg dan ook een prachtig cijfer en veel complimenten. Achteraf heb ik een uitbundig feestje gevierd!”
Wat houdt Tenminste houdbaar tot precies in?
Fijn dat het afstuderen uiteindelijk goed heeft uitgepakt! Met deze voorstelling is ze lang bezig geweest, en zal op zaterdag 18 november 2023 in Venlo nog een keer te zien zijn. “Tenminste houdbaar tot is een beeldende speelse voorstelling, meer in de zin van theatraal cabaret. Het gaat over een vrouw die bang was om op te groeien, en dat alles om haar heen veranderde of weg ging. Ze wilde dat het stopte, en alles zou blijven zoals het is. Door zichzelf in te vriezen hoopte ze dat ze alles kon bewaren. Dus heeft ze een vriezer in haar woonkamer neergezet, en heeft iedereen uitgenodigd om bij de eerste testronde te zijn. Daarna heeft ze afscheid van de rest genomen, en in conservatie gegaan.”
Wat dit thema van deze voorstelling zo extra bijzonder maakt, is dat Jasmijn over beeldmateriaal beschikt van toen ze nog maar net geboren was. Een bijzonder mooi gegeven, helemaal voor dit soort voorstellingen. “Voor mij maakt zo’n voorstelling heel tastbaar. Het begint ook met een film waarin mijn leven voorbij gaat, tot aan het nu. Dat vind ik een mooi beeld van hoe snel het ineens gegaan is. Het is dan ook enorm fijn dat mijn ouders het hebben gefilmd!”
Samen met Marjon Maasbommel speelt Jasmijn een dubbele voorstelling. Marjon zat bij Jasmijn in de klas, en is een hele goede vriendin van haar. “Wij wilden allebei gaan spelen, en we hadden allebei 45 minuten aan materiaal. Theaters willen een avondvullende voorstelling van anderhalf uur. Dat kwam heel goed uit, waarbij zij voor de pauze 45 minuten speelt en ik 45 minuten na de pauze. Als publiek zie je twee verschillende dingen die avond.”
Foto's: Mikel Neij
Werken met basisschoolleerlingen
Tegenwoordig werkt Jasmijn veelal met kinderen. Zo heeft ze de voorstelling Post voor deze leeftijdsgenre bedacht. “Ooit heb ik een verhaal geschreven over een meisje met gescheiden ouders. Zij woonde bij haar moeder, en stuurde zichzelf op naar haar vader. Van daaruit heb ik dat idee bedacht, en er komt weer een doos in voor, net als dat ik mijzelf invroor in een kist bij Tenminste houdbaar tot. Ik geef ook theater les op basisscholen en ik maak ook films met basisschoolleerlingen. Na mijn studie heb ik meer met kinderen te maken, en voor mijn gevoel paste dit ook bij mij.”
Hollywood in de klas
Samen met Albert Biondina heeft Jasmijn een YouTube / Tik Tok / Instagram-account genaamd Wijsneuzen. Zij hebben Hollywood in de klas benaderd. “Albert heeft al eerder een eindfilm gemaakt voor iemand in de klas. Het leek ons een mooie gelegenheid om hen te benaderen om nog meer voor kinderen te werken. We maken onder meer eindfilms. Je maakt dan in plaats van een musical in één dag een speelfilm, wat echt enorm veel werk is. Verder werk ik, ook vanuit Hollywood in de klas, voor het Kinderrechten Filmfestival voor UNICEF. Dan maak je in een ochtendje met de school een aflevering over kinderrechten. Daarnaast geef ik ook theaterworkshops voor kinderen.”
Wijsneuzen
Wijsneuzen; wat is dat eigenlijk? De video’s van Jasmijn en Albert krijgen steeds meer kijkers, en dus ook meer bekendheid. “Wijsneuzen moeten eigenlijk die nieuwsgierige kinderen voorstellen die alles willen weten, en ook alles beter denken te weten. Wij stellen onszelf ook allemaal vragen, en natuurlijk wil ik ook van alles weten. Daarbij is Albert journalist, dus die zoekt ook gauw dingen uit. Daarbij heeft het ook iets speels, een wijsneus, en dat komt ook op een bepaalde manier in mij terug als theatermaker. Na een minor wilde hij een YouTube-kanaal starten met mij, en bereidde een hele pitch voor om mij te overtuigen. Echter, ik zag het gelijk zitten, en in het begin maakten we lange afleveringen. Echter, Albert studeerde nog en ik was ook vaak druk bezig. We hebben daardoor besloten om video’s van één minuut te maken. Dat is voor ons ook goed terecht gekomen.”
Een toenemende mate van passie voor theater
Met dit alles is het meer dan logisch dat Jasmijn haar passie voor theater toeneemt, evenals haar ervaring en levendigheid. “Als kind was het tijdens de theaterlessen fijn om af en toe lekker boos te zijn en dat zoiets in scene is gezet. Dat is wat ik nu ook mis aan school, maar gelukkig heb ik zoiets in mijn repetities en voorstellingen. Lekker los gaan en je laten gaan wordt dan ook niet als raar gezien, want je bent theater aan het maken. Je mag stiekem lekker kind zijn, want in theater mag alles. Dat is wat mij enorm aan theater bindt, en wat ik altijd zou willen meedragen!”
Reactie plaatsen
Reacties
Leuk verhaal!
Kan alleen maar veel moois uitkomen in de toekomst :)