Geweldige musicaltijden voor Sanne Bosman, met nog veel meer mooie uitdagingen

Gepubliceerd op 10 augustus 2023 om 09:00

Ze is begonnen als musicalactrice, en tijdens de tweede productie is ze langzaam het stemacteren gaan doen. Sanne Bosman is haar veelzijdigheid nog meer gaan creëren, en is ook weer begonnen met theater: Nijntje de musical. Musical brengt zoveel mooie herinneringen naar boven, en nog steeds kan ze genieten van de bijzondere band die ze met mensen heeft opgebouwd! Ook Sanne heeft dit veel moois opgeleverd. Van musical kwam dubben, en van dubben kwam nog eens het inspreken van luisterboeken daarbij. Veelzijdigheid creëren en talent goed benutten; het is erg bijzonder om te zien hoe Sanne steeds meer bedreven is geraakt in wat ze doet!

Van dans naar musical, met een stijgende lijn

Op haar vijfde zat Sanne op Balletschool Dimphy in Oss. Aan het einde van het jaar vond er een eindpresentatie plaats, wat met heel de balletschool altijd heel groots werd aangepakt. “Zo’n eindpresentatie werd dan altijd gehouden in Theater De Lievekamp, waardoor het tegenwoordig altijd als thuiskomen voelt als ik daar ben,” vertelt Sanne. “Later, op mijn 15e, ben ik streetdance daarbij gaan doen in Oss en ben ik daar ook de musicals gaan spelen. De hoofdrol werd altijd door een professioneel iemand gespeeld. Zo kwam ik in aanraking met zingen en acteren, en Floor-Anne van Vliet (zangpedagoog en artistiek) zei toen tegen mij dat ik auditie zou moeten doen voor musicaltheater. Daar twijfelde ik eerst best wel aan, maar een hbo-studie erachteraan zag ik wel zitten. Wat best spannend was, was dat er allemaal leerlingen waren die al vanaf hele jonge leeftijd wisten dat ze dit wilden doen. Ik had het op dat moment vrij recentelijk bedacht. Die naïviteit hielp wel tijdens de audities, want daardoor was ik vrij open en kneedbaar. Dat vonden ze interessant, dus toen was ik uiteindelijk aangenomen bij Fontys Hogeschool voor de Kunsten, musicaltheater bij Barrie Stevens. Ik vond het naast school geweldig om bezig te zijn met dansen en acteren! Floor-Anne heeft in dat opzicht dat zaadje geplant.”

“Die zoektocht daar naartoe is heel leuk!”

Inmiddels heeft Sanne in heel wat musicals gespeeld. Wat maakt deze genre binnen theater haar favoriete genre? Voor Sanne is het een beleving om iedere keer weer een prachtige voorstelling te mogen vormgeven met andere acteurs. “Het is heel leuk om even iemand anders te zijn!” veronderstelt Sanne. “Als je tekenfilms inspreekt ben je ook aan het acteren. Ik vind het heerlijk om helemaal gek te kunnen doen, maar dat zoiets bij een karakter hoort. Wat zo leuk is aan dubben is dat het al gespeeld is in een andere taal. Jij moet dat zo Nederlands mogelijk maken, maar wel vasthouden aan wat er al is gedaan. Dat vind ik een hele leuke combinatie; om dus te kleuren naar iemand die het al heeft gedaan, maar dan wel eigen maken. Op het toneel is het dat je iets nieuws mag creëren. Hoe zou zo’n personage zijn geweest, en hoe kan je zoiets eigen maken? Die zoektocht daar naartoe is heel leuk!”

Voor Sanne waren er natuurlijk musical spelers waar ze naar kon opkijken. Zij weet er wel één te noemen. “Maaike Widdershoven speelde Elisabeth in de gelijknamige musical. Dat was echt mijn lievelingsmusical! Ik vond het zo bijzonder dat iemand uit Oss die hoofdrol aan het spelen was. Dat maakte het voor mij ‘bereikbaar’, zoiets van ‘dan kan ik dat toch ook?’ Met haar heb ik ook nog zo’n Osse musical gedaan toen ik nog als beginner meedeed en zij de hoofdrol deed. Dat alles is ook alweer 25 jaar geleden, en het komt weer terug naar Nederland!”

Fontys Hogeschool voor de Kunsten; een pittige tijd met hechte vriendschappen

In 2005 begon Sanne aan haar studie musicaltheater aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Zo’n begin is altijd heel spannend, maar Sanne kan terugkijken op een dierbare periode. “Voor mij was het een pittige periode,” herinnert ze zich. “In het begin wist niet zo goed wat ik moest verwachten. Op dat moment had ik nog niet veel acteerervaring. Hierdoor was het alsof ik in het begin als een soort banaan werd afgepeld. Dat is best een ingewikkeld traject, om al die emoties op te zoeken. Het is heel intens en hard werken. Wat het mij vooral heeft gegeven was een collectief aan fantastische vriendinnen die ik nog steeds om mij heen heb. Dat is echt zo bijzonder! We hebben zoveel meegemaakt. Als je dit vak gaat doen, is het alles of niets; echt all-in. Dat is heel intens, want je gaat van tiener naar twintiger. Er gebeurt veel, je wordt volwassener, je traint fysiek heel hard en gaat tegelijkertijd allerlei soorten emoties door. Dat maakte het een hele intense en bijzondere periode.”

Gezellige traditie in stand gehouden

Deze vriendinnen zien elkaar nog steeds regelmatig. Dat hebben ze op een mooie manier in stand gehouden. “Margreet Roelfsema is een van mijn klasgenoten geweest. Ze is in 2021 getrouwd, en zij wilde graag dat we met de meiden wat gingen dansen op een avond. We gingen met zo’n allen weer dansen, en stonden we weer in een lokaal in Muiderberg; alsof we nooit weg waren geweest! We zeiden toen dat we dit weer vaker moesten gaan doen. Dus iedere donderdag gaan we nog naar Muiderberg om weer te dansen. Ik vind dat zo enorm leuk! Het is geweldig dat je nog steeds zo goed met elkaar omgaat!”

Mooie musicalherinneringen

Inmiddels heeft Sanne al in een aantal musicals gespeeld. We gaan in op een aantal van deze musicals, om mooie herinneringen op te halen!

Haar eerste ervaring met spelen in een musical: Op hoop van zegen

In 2008 kwam voor Sanne het moment, ze zou tijdens haar stageperiode meespelen in een musical. Deze musical werd Op hoop van zegen. “Tijdens je derde jaar ga je stage lopen, dus iedereen doet dan speciale stage-audities. Ze wilden mij inzetten voor de musical Op hoop van zegen. Dat vond ik echt enorm leuk, want ik was op dat moment de enige stagiair die aan deze musical meedeed. Dat was tegelijkertijd mega spannend, maar ik had een leuke groep om mij heen! Ik stroomde hierdoor mee met de rest. Dat was een onvergetelijke periode. Ik deed de opening; de stem van het schip De Hoop. Het doek ging open, en dan stond ik daar als een soort boegbeeld en begon ik heel zachtjes. Het was waanzinnig om te doen, met een enorm leuke club!”

Je Anne

Na haar opleiding heeft Sanne gespeeld in de musical Je Anne, waarin ze Margot Frank speelde. Het was een hele intense musical, zo weet Sanne dat zich nog te herinneren. “Ik was enorm dankbaar dat ik die rol mocht spelen, en heb heel veel bijzondere mensen ontmoet; mensen die hetzelfde hebben meegemaakt of haar hebben gekend. Frank Van Laecke heeft het geregisseerd, en heeft dat echt fantastisch gedaan! Het toneel was een grote Jodenster, waarbij elke punt van de ster een kamer voorstelde. Hierdoor kreeg je automatisch de spanning; je ging met je schouders naar voren, je maakte je klein door de geringe ruimte. In zekere zin kreeg je een soort onderduik idee op het podium, dat was al in het decor op deze manier uitgetekend om het zo voor elkaar te krijgen. Dat vond ik zo knap! Het was een hele bijzondere voorstelling, met verhalen waardoor je een beetje eelt op je ziel krijgt. Het is een enorm verdrietig verhaal, maar je moet daar ook weer uitkomen aan het einde van de voorstelling. Juist doordat we met zo’n allen in een kleine toerbus zaten na afloop konden we alles met elkaar delen.”

Een zeer intense musical: Je Anne. Foto: Annemieke van der Togt - Togtstrip Fotografie

Soldaat van Oranje

Het is inmiddels de langstlopende musical: Soldaat van Oranje. Ook Sanne heeft in deze musical gespeeld. “Ze bestonden nog net geen twee jaar op het moment dat ik erin zou spelen,” vertelt Sanne. “Wij wisten op dat moment nog niet dat het zo’n groot succes zou worden tot wat het nu is; de langstlopende musical in Nederland. Ook tijdens het spelen hadden we zoiets van ‘wat gebeurt hier?!’; het ene record na het andere record waren we aan het verbreken. In totaal heb ik 2,5 jaar in deze musical gespeeld. Het was letterlijk dynamisch, als in het rondrennen. Het was snel schakelen, en dat maakte het als actrice heel leuk. Je hebt het zingen en het spelen, maar ook snel omkleden voor de volgende scenes en situaties. Het was geweldig om in deze musical te mogen spelen! Juist dat soort ervaringen vergeet je nooit meer, tot op de dag van vandaag!”

Camera-acteren, met een mooie herinnering aan Petticoat!

Sanne ging haar horizon verbreden. Haar veelzijdigheid nam met succes toe. “Met alleen musical ga je het niet redden,” veronderstelt ze. “Je moet er andere dingen bij gaan doen; niet alleen om je kansen te verspreiden, maar ook omdat het heel leuk is. Hier en daar heb ik een draaidag gedaan, zoals bij Goede Tijden Slechte Tijden en een aantal commercials. Voor Petticoat! heb ik geen auditie hoeven doen. Jeroen Sleyfer zat in het muzikale team, en die kende mij. Het bijzondere is dat ik voor de derde keer met Karin Bos in een productie zat (eerder bij de musicals Soldaat van Oranje en Nijntje). Je komt bijna altijd iemand tegen, maar met Karin Bos heb ik al zoveel gedaan! Hoe mooi is het dan dat je met haar zoveel mag doen, want ik had nog helemaal niet zoveel ervaring met draaien dus was het heel leuk om er juist op deze manier kennis mee te maken! Het was anders, ook snel allemaal, maar ik had het enorm gezellig. Het eindresultaat was ook geweldig, en een hele bijzondere ervaring was het!”

Stemacteren, zowel voor tekenfilms als voor luisterboeken

Abigail uit Spirit - Samen Vrij en Tip de Muis; dat zijn een aantal personages die Sanne inspreekt. Inmiddels is naast inspreken in tekenfilms ook het inspreken van luisterboeken op haar pad gekomen. “Het was in het begin echt zo spannend om dat te doen!” weet Sanne nog heel goed. “Vroeger was ik slecht in lezen, dus daarom was het echt eng! Je komt in de studio met niks. Later krijg je de tekst, en krijg je te horen wat je moet doen. Marloes van den Heuvel speelde in de musical Je Anne mijn moeder: Edith Frank-Höllander. Zij werkte veel bij Wim Pel Productions, en had een vaste regisseur (Hein van Beem) uitgenodigd om naar Je Anne te kijken. Zij heeft mij kennis laten maken met Hein. Ik vertelde  hem dat ik het heel leuk zou vinden, en toen moest ik hem wat materiaal opsturen. Het is best vreemd om in een klein hoekje iets heel groots te gaan doen, maar het is inmiddels mijn tweede thuis. Het is iets wat ik eigen moest maken, en dat is zeker gelukt!”

Zo gebeurt het dus dat ze haar vermogen en potentieel nog meer heeft uitvergroot. Sanne spreekt al heel veel stemmen in en is ook goed bezig met de boeken die ze inspreekt. Wat maakt dat ze haar veelzijdigheid zo goed versterkt? “Het overkomt mij een beetje. Ik bedoel daarmee dat ik niet iemand ben die vanaf haar tweede wist dat ik het musicaltheater in wilde gaan. Zo is dat ook met het stemacteren gekomen, dat zoiets ooit op mijn pad zou komen. Ik volg mijn pad in wat er op mij af komt. Het is daarom lastig om te zeggen wat mij echt mij maakt, maar ik zou zeggen dat ik een verhalenverteller ben in meerdere opzichten. Soms doe ik dat via boeken, soms via dubben en ook op het theater. Sommige dingen komen later op je pad, en dan weet je dat het goed kan zitten. Deze impulsen kan je serieus nemen, en je leven nog meer verrijking geven!”

Sanne laat zien dat als je probeert en doorzet, dat er dan meerdere mooie ervaringen op je pad kunnen komen. Omarm ze, en laat je kracht deze uitdagingen waarmaken, zoals Sanne ze op een succesvolle manier heeft waargemaakt!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.