Annerie van Loenen weergeeft de kunst van verbinding

Gepubliceerd op 8 juni 2024 om 11:00

Annerie van Loenen, een gepassioneerde theatermaakster, actrice, danseres en zangeres, heeft een carrière opgebouwd die doordrenkt is van creativiteit en verbinding. Met jarenlange ervaring in verschillende vormen van muziektheater en kindertheater, streeft Annerie ernaar om mensen te inspireren en te verbinden met betekenisvolle verhalen.

Creativiteit en eigenheid bij Frank Sanders Akademie

Voor Annerie begon haar artistieke leven al op jonge leeftijd met een dansacademie. Haar artistieke kant groeide verder door een diepgaande verkenning van zang en spel tijdens haar opleiding aan de Frank Sanders Akademie. “Ik heb eigenlijk altijd al gezongen, en toen ik nog heel jong was heb ik een dansacademie gevolgd,” vertelt Annerie. “Van daaruit wilde ik mij nog verder verdiepen, zowel in zang als in spel. Tijdens mijn muziektheateropleiding aan de Frank Sanders Akademie kwam ik er al heel snel achter dat ik ook heel graag wilde maken, aangezien ik het fijn vind om eigen dingen te maken, ook in compagnies of gezelschappen. Je hebt de vrijheid om met elkaar te creëren, zodat de voorstellingen die gemaakt worden in beweging blijven en het niet een stilstaand project wordt. Dat vind ik heel belangrijk.”

Ook uitstralen wie je bent is een belangrijk element om je te kunnen ontwikkelen. Annerie kreeg daar alle ruimte voor. “Bij Frank Sanders kon ik op zoek gaan naar mijn eigen identiteit; mijn eigen identiteit in het vak ontwikkelen. In plaats van dat alles in een vast stramien verliep, ging het erom wie je bent, wat je te vertellen had, hoe je je verder kunt ontwikkelen en ontplooien.”

De betovering van het podium

Als theatermaakster, uitvoerend artieste, danseres en zangeres heeft Annerie talloze voorstellingen gespeeld, gecreëerd en geregisseerd die het publiek keer op keer weten te betoveren. Haar unieke aanpak, die ze ontwikkelde tijdens haar opleiding aan de Frank Sanders Akademie, draait om het delen van verhalen die ertoe doen en het creëren van een blijvende verbinding met het publiek. “Ik denk dat ik dat altijd wel heel mooi heb gevonden aan theater; dat je met mensen iets kunt delen in een andere vorm dan dat je gewoon met elkaar praat. Het geeft je stof tot nadenken waar je daarna over kunt praten, en wat weer een hele nieuwe wereld opent. Ik vind niets zo mooi als kunst en theater waarin alles mogelijk is. Ik heb heel erg de vrijheid gevoeld om dicht bij mijzelf te kunnen blijven, en te kunnen ervaren met welke mensen je je thuis voelt, of wat er bij je past. Ik denk dat dat het voornaamste is waar ik waarde aan hecht.”

De dynamiek van de kleine tot de grote zalen

Optreden is nooit hetzelfde. Annerie heeft inmiddels zoveel ervaring dat alles wat zij uitdraagt wordt omgezet tot een prachtige voorstelling, in alle opzichten. “Het toneel is gewoon het geweldigste dat er is. Je krijgt vleugels, en soms kan je denken: ‘help, waarom ben ik hier aan begonnen?’ Op het moment dat je het staat te doen, dan is het gewoon zo mooi dat daar niks tegenop kan! Het geeft in ieder geval wel gezonde spanning ter voorbereiding, en dat hoort ook zo. Ik vind het ook erg leuk om grote zalen en kleine zalen naast elkaar te hebben: van de verbinding die je in een kleine zaal hebt door het directe contact met je publiek tot een bulderende lach die door een grote zaal kan gaan of door een uitverkocht Luxor. Er golft dan iets door zo'n zaal heen, qua energie. Ik ben heel dankbaar dat ik dat allebei kan doen. Dat vind ik wel een enorme meerwaarde.”

Een passie voor onderwijs en groeien

Annerie heeft altijd gezocht naar manieren om mensen te inspireren en te verbinden met verhalen die ertoe doen. In elk opzicht ondervindt zij groei en progressie om nieuwe kansen aan te grijpen en om te verbinden natuurlijk. “Als ik iets doe, dan ga ik er denk ik voor 300% voor. Alles wat ik leuk vind, dat wil ik gewoon aangrijpen en uitpluizen. Het leuke van docent zijn vind ik dat je niet alleen maar met jezelf bezig bent, maar ook met de ander en dat je een ander kunt laten groeien en mee kunt nemen in zijn of haar ontwikkeling. Dat vind ik ook een enorme verrijking naast zelf op het toneel staan. Het blijft ook een uitdaging; niets is altijd hetzelfde.”

Nieuwe ervaringen gaat zij nooit uit de weg. Daar is haar ervaring bij het . “Ik heb een kort project gedaan met het Metropole Orkest. Het is niet dat ik bij het Metropole Orkest heb gespeeld, maar we hadden een fantastisch project met ze. Alle muziek hadden we van tevoren ingestudeerd, en je duikt met hen de studio in. Dat is gewoon geweldig! Het orkest begint te spelen, en je wordt gewoon helemaal gelift. Dat is echt helemaal te gek, echt een cadeau!”

On tour met Herman van Veen

Prachtige internationale ervaringen kwamen ook op haar pad. Bij voorstellingen van Herman van Veen heeft zij nog meer kunnen groeien. “Er kwam een auditie voorbij, en een vriendin van mij (een oude studiegenoot), vertelde dat dit wel iets voor mij is,” herinnert Annerie zich. “Mijn schema was op dat moment heel druk, dus ik vertelde haar dat ik zeker weer wat van haar zou willen horen als het weer voorbij komt en ik meer ruimte heb. Ze vertelde opnieuw dat dit echt iets is wat ik zou moeten gaan doen, want volgens haar zou dit echt bij mij passen. Ik heb toen mijn hele agenda leeggemaakt en ben volledig daarvoor gegaan. Ik heb daar echt een plek gecreëerd waar ik mij enorm thuis voel en waar ik inmiddels al jarenlang heel veel verschillende voorstellingen mag doen en mag creëren, en nu ook mag regisseren. Ik ben Herman en Edith Leerkes enorm dankbaar dat ik die kans heb gekregen, en dat zij mij alle mogelijkheden hebben gegeven om te kunnen groeien. Iedere keer mag ik daar weer nieuwe voorstellingen doen, en er komen weer veel nieuwe projecten aan. Herman is briljant, zeker op het gebied van theater en alles ‘in het nu kunnen creëren’, dus alles wat er op dit moment ontstaat, daar gebeurt iets mee. Dat geeft ook de vrijheid om voorstellingen eindeloos in ontwikkeling te houden. Het staat nooit stil, en dat vind ik geweldig!”

“We hadden onder andere een prachtig project op Curaçao. Daar heb je weer een totaal andere wisselwerking dan dat je hier hebt. Ook dat was vanaf moment één gewoon kippenvel van top tot tenen! In Duitsland staan bij wijze van spreken de mensen gewoon op de stoelen. Dat vind ik het mooie aan theater en aan dans en muziek; het is een universele taal, dus je kunt gewoon door theater, muziek, dans en zang met elkaar communiceren zonder dat je elkaars eigen taal hoeft te spreken.”

Tineke Schouten: My Highlights tour 2019

Dat is nog niet alles, want Annerie is ook gaan optreden met Tineke Schouten. Ook dat heeft haar nog meer ruimte gegeven om te weten wat groeien is en wat verbinden inhoudt. “Tineke is fantastisch! Ik kreeg daar de uitdaging om naast vioolspelen ook cello en dwarsfluit te leren spelen. Hierdoor heb ik cello ook als mijn instrument gehouden. Vanuit daar heb ik de gelegenheid gekregen om lessen te volgen. Het is een prachtige gelegenheid om zoiets mee te maken en om je daardoor nog verder te kunnen ontwikkelen!”

“Theater is uiteindelijk een hele kleine wereld. Als je mij van tevoren had gezegd ‘je gaat een fluitsolo voor 1500 man spelen,’ had ik er nog totaal geen beeld bij, of gedacht dat zoiets überhaupt zou gebeuren. Toch groei je in dat proces, met heel veel lieve mensen die mij op handen gedragen hebben en met vertrouwen mij de ruimte hebben gegeven. Met alle liefde van Tineke die mij al die ruimte heeft gegeven. Dat heeft mij de mogelijkheid gegeven om verder te groeien en om het te durven doen.”

Annerie belichaamt de kunst van verbinding door haar veelzijdige talenten en diepgaande passie voor theater, muziek en dans. Haar toewijding om anderen te inspireren en te laten groeien, zowel op als naast het podium, getuigt van haar immense creativiteit en vermogen om betekenisvolle verhalen te delen. Met een onophoudelijke drang naar persoonlijke en artistieke ontwikkeling blijft ze een bron van betovering en inspiratie voor publiek en collega's wereldwijd.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.