Als gepassioneerd musicalartiest en een geweldige voice-over is Rosalie de Jong een groot talent op artistiek gebied. Met haar indrukwekkende carrière heeft ze zich een plaats verworven in de Nederlandse theater- en entertainmentwereld. Door de jaren heen heeft ze haar sporen verdiend op het podium en achter de microfoon. Haar liefde voor theater, haar toewijding aan haar vak en haar onmiskenbare talent hebben haar tot een geliefde en gerespecteerde naam gemaakt; zowel binnen als buiten Nederland. Foto: Mitch Blaauw
Een liefde voor theater, geboren uit familietraditie
Rosalie’s passie voor theater werd al vroeg aangewakkerd door haar familie, in het bijzonder door haar oma. “Ik had een oma, een hele lieve oma, die altijd al heel erg fan was van de klassiekers. Van My Fair Lady, Fiddler on the Roof, West Side Story,” vertelt Rosalie. Het was deze liefde voor de klassieke musicals die haar inspireerde om het theater in te gaan. Samen met haar familie bezocht ze vaak het theater en het klassieke ballet, wat haar fascinatie voor de podiumkunsten alleen maar versterkte. “Het zat er al heel vroeg in,” zegt ze, verwijzend naar de invloed van zowel haar vader, die haar liefde voor klassieke muziek en rock-’n-roll deelde, als haar moeder, die haar in aanraking bracht met het musicalrepertoire.
De keuze Voor theater boven geschiedenis
Hoewel Rosalie altijd al een passie had voor geschiedenis, iets wat ze graag had willen studeren, koos ze uiteindelijk voor een carrière in het theater. “Of ik wilde heel graag archeologie gaan doen, of ik wilde kijken of ik ergens werd aangenomen. Het werd dat laatste, want ik kwam terecht op de Frank Sanders Akademie. Toen dacht ik: ik ga het gewoon doen!” Haar liefde voor geschiedenis is echter nooit helemaal verdwenen, want ze erkent dat er een sterke link is tussen geschiedenis en theater. “Je kunnen voorstellen hoe het was in die tijd; dat romantiseer ik soms wel eens in mijn hoofd. Ik zou echt heel veel overhebben voor een tijdmachine om daar achter te kunnen komen,” lacht Rosalie.
Foto: Mitch Blaauw
Het publiek en de magie van het podium
Voor Rosalie is het theater meer dan alleen werk; het is een plaats waar magie, verbinding, passie en liefde samenkomen. Ze beschrijft het theater als een plek waar ze volledig opgaat in het spel, zowel als toeschouwer als actrice. “Het publiekelijke gedeelte, waar ik natuurlijk ook van geniet; namelijk het kunnen wegdromen. Twee tot drie uur lang gewoon even ergens anders zijn, zodat je al je zorgen voelt wegvloeien. Zo kan het voelen als toeschouwer, en staan op het podium is eigenlijk hetzelfde voor mij. Je krijgt er echt een kick van, hoewel het natuurlijk echt snoeihard werken is.”
Haar ervaringen in musicals zoals Mamma Mia! hebben haar geleerd hoe belangrijk het is om in het moment te leven en alles te geven op het podium. “Het is lekker hard werken, en ik houd van hard werken; zeker als je daarmee voelt dat het publiek met je meegaat in je verhaal! Dat je het publiek helemaal in je greep hebt, dat je als het ware een speld kunt horen vallen, maar ook als het publiek helemaal uit haar dak gaat. Dat is te gek, want dat geeft het gevoel dat je het goed doet.”
Inspiraties en iconen
Door de jaren heen heeft Rosalie zich laten inspireren door talloze grootheden in de theaterwereld. Ze noemt namen zoals Jenny Arean, Simone Kleinsma, Pia Douwes en Willemijn Verkaik als voorbeelden van sterke, getalenteerde vrouwen in het vak. “Dat zijn zeker voorbeelden, maar ook jonge collega's om me heen, waarvan je ziet dat zij de nieuwe generatie zijn. Ze hebben ook al zo'n heerlijke drive, waar je van kunt meegenieten.”
Daarnaast zijn internationale iconen zoals Julie Andrews en Bernadette Peters van grote invloed geweest op haar carrière. “Lea Salonga was ik eerst echt heel erg fan van. Die heb ik toen ook gezien, met zo’n heldere en prachtige stem!”
De eerste stappen op het professionele podium
Rosalie’s eerste professionele ervaring in het theater kwam tijdens haar eindexamenjaar, toen ze mocht deelnemen aan een semiprofessionele productie van Robin Hood. Ze kreeg daarin de rol van jonkvrouw Marianne. Deze ervaring legde de basis voor haar carrière. “Dat was voor het eerst voor mijn gevoel deels professioneel. Na de opleiding is Wat Zien Ik?! de musical mijn eerste echte professionele ervaring geweest.”
De uitdagingen en voldoeningen van het acteren
Ondanks haar succes heeft Rosalie ook de uitdagingen van het acteren ervaren, zoals de onzekerheid die komt kijken bij audities en afwijzingen. “Ik mag niet klagen, maar ik heb ook heel veel afwijzingen gehad waar ik echt ‘heartbroken’ van was.” Toch blijft de liefde voor het vak sterker dan de moeilijkheden. “Je doet het uit passie. Het voelt niet als werk. De spanning gaat eigenlijk nooit meer echt weg. Ik moet weleens eerlijk toegeven; naarmate ik ouder word, en nu ik moeder ben, word je ook makkelijker in het maken van keuzes. Acht shows in de week kan ik wel, maar ik wil het niet omdat het gewoon moeilijker te handelen is. De kinderen zijn het belangrijkste. Die omschakeling vond ik eerst wel lastig. Mijn hart ligt bij mijn kinderen. Natuurlijk ook bij het theater, maar dat is gewoon mijn tweede liefde.”
De Duitse theaterervaring
Rosalie’s carrière bracht haar ook naar Duitsland, waar ze in musicals zoals Rocky en Mamma Mia! optrad. Haar eerste ervaring met Duits theater was in Rocky Das Musical, waarvoor ze aanvankelijk auditie deed voor een andere rol dan die ze uiteindelijk kreeg. “In Duitsland wordt veel geïnvesteerd in cultuur, dus daar wordt het, net als in Engeland en in Amerika, gezien als een deel van de opvoeding en iets waarin je moet investeren om het ook gaande te houden. Eerst werd ik aangenomen voor Evita in Wenen, maar dat vond ik te ver en te spannend. Vervolgens deed ik auditie voor Rocky, voor een andere rol weliswaar. Ik werd aangenomen, en ik weet nog dat we gingen repeteren. Alles was in één keer geregeld, dus boven had je de kostuumafdeling en beneden het management, de resident director en de company manager. Wij waren in een van de studio’s aan het repeteren, totdat beneden in het theater alles klaar was gezet. Het was een waanzinnig, prachtig decor voor Rocky. Toen het tien uur ’s avonds was, wilde ik nog even snel naar boven gaan om een bh te passen, want dat had de kostuumafdeling gevraagd. Echter, de company manager vroeg: ‘Wat ga je doen?’ Ik zei dat ik mijn bh nog moest passen. Hij zei dat ik dat niet moest doen en dat ik naar huis moest gaan. ‘Je hebt hard genoeg gewerkt,’ zei hij, ‘je gaat nu naar huis en morgen zie ik je weer.’ Dat had ik echt nooit verwacht. In Duitsland voelde ik me op een andere manier gerespecteerd.”
Stemacteren: een wereld op zich
Naast haar werk in het theater heeft Rosalie ook een indrukwekkende carrière als stemactrice opgebouwd. Haar stem is te horen in diverse animatiefilms, tv-series en reclames. “Ik vind stemacteren geweldig! Het is zo hard werken, maar ook zo tof om te zien wat je uiteindelijk doet.” Het werken als stemactrice biedt haar ook de mogelijkheid om haar vak uit te oefenen zonder de fysieke inspanningen die optreden op het podium met zich meebrengt.”
Een prachtige carrière, met een liefde voor het vak
Rosalie de Jong heeft een veelzijdige en indrukwekkende carrière opgebouwd in zowel theater als stemacteren. Haar liefde voor het vak, haar toewijding en haar bereidheid om zichzelf steeds opnieuw uit te dagen, maken haar tot een unieke en geliefde figuur in de Nederlandse entertainmentwereld. Rosalie weet altijd haar publiek te raken en te inspireren met haar talent en passie.
Met een rijke carrière vol prachtige ervaringen blijft Rosalie de Jong een stralende ster in de wereld van theater en stemacteren, een ware ambassadeur van de podiumkunsten die haar liefde voor het vak keer op keer weet over te brengen. Foto: Mitch Blaauw
Reactie plaatsen
Reacties