Marlies Bloemen bouwt haar muzikale creativiteit uit

Gepubliceerd op 12 december 2024 om 13:00

Van haar vroege muzikale opvoeding tot haar huidige successen als zangeres, dirigent, en theatermaker, heeft Marlies Bloemen een bijzondere weg afgelegd. Dit is het verhaal van een artiest die de kracht van kunst heeft omarmd en haar publiek weet te raken met haar oprechte en persoonlijke voorstellingen. Foto: Isabeau Bosscher

Opgegroeid in een muzikaal gezin

Marlies werd geboren op 6 februari 1991 in Rosmalen, waar muziek al vanaf het begin een belangrijke rol in haar leven speelde. Muziek was letterlijk overal in haar gezin aanwezig. “Mijn vader is trompettist en mijn moeder is altvioliste. Er was thuis altijd muziek, en op familiefeesten werd er door ooms en tantes gezongen,” herinnert ze zich.

Al vroeg begon ze met muzieklessen, eerst met blokfluit, maar later volgde de overstap naar accordeon en uiteindelijk de piano. Toch bleef zingen haar grootste passie. “Ik wilde het allerliefst zingen, maar ook piano spelen en eigenlijk alles doen wat met muziek te maken had,” zegt ze. “Ik wilde zoveel mogelijk verschillende dingen kunnen doen. Muziek was voor mij niet alleen een passie, het was een manier om mezelf uit te drukken.”

Haar eerste stappen in muziek en theater

Hoewel muziek haar leven al vroeg vulde, duurde het iets langer voordat ze zich volledig durfde toe te wijden aan theater. “Theater vond ik altijd een beetje spannend en eng. Muziek ging vanzelf, maar theater durfde ik pas later. Toch hield ik altijd al van musicals en cabaret, maar het kostte wat tijd voordat ik het echt durfde te doen,” geeft ze toe.

Marlies volgde de opleiding Docent Muziek aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. Hier kreeg ze de kans om niet alleen te leren, maar ook om te experimenteren met haar eigen creatieve ideeën. In 2013 studeerde ze af met haar eerste soloprogramma, Sorry, geregisseerd door Vivianne van den Boom. “Het was de laatste keer dat ik sorry zou zeggen, want ik zei te vaak sorry,” zegt ze met een glimlach.

Na haar afstuderen bleef ze haar liefde voor muziektheater verder ontwikkelen door deel te nemen aan de MusicAllFactory, en daarna te studeren aan de Master Of Music richting Muziektheater waar ze werd begeleid door gerenommeerde docenten zoals Edward Hoepelman en Ingrid Zeegers. Dit waren cruciale jaren waarin haar talent steeds meer vorm kreeg. “Zij hebben me geholpen om echt mijn eigen stem te vinden. Ze hebben me zoveel geleerd over het gebruik van kleur en techniek in mijn stem. Ik ontdekte dingen die ik nooit had gedacht dat ik kon,” vertelt Marlies over deze periode.

De overgang naar eigen werk

Naarmate ze meer zelfvertrouwen kreeg in haar eigen kunnen, begon Marlies haar eigen weg te vinden als theatermaker. “Ik wilde altijd blijven zingen, maar ook steeds meer mijn eigen verhalen vertellen. Kleinkunst en cabareteske liedjes lagen me goed, en langzaam groeide het idee dat ik mijn eigen programma’s moest maken,” legt ze uit. “Tijdens de MusicAllFactory en mijn master heb ik dat doorontwikkeld.”

In 2018 beleefde ze een doorbraak met de eindexamen voorstelling van de Master of Music, die ze mocht opvoeren op Theaterfestival Boulevard. Dit programma werd geregisseerd door Oda Buijs en bestond deels uit musicalrepertoire, en met haar eerste eigen liedjes. “Het was bijzonder om voor onbekend publiek te spelen,” vertelt ze.

Somebody to Love: het begin van volledig eigen werk

Na het succes van Lege Handen bleef Marlies zich verder ontwikkelen als maker. Ze maakte haar eerste volledig eigen voorstelling, Somebody to Love, waarin alle teksten en liedjes door haarzelf geschreven waren. Deze voorstelling werd maar liefst 40 keer opgevoerd in het TapasTheater in Amsterdam, een klein theater waar ze voor een intiem publiek speelde. “Het was een periode waarin ik enorm groeide als artiest,” zegt ze. “Soms speelde ik voor twee mensen, soms voor vijftien, maar het maakte niet uit. Het ging erom dat ik mijn eigen werk kon laten zien en dat mensen geraakt werden door wat ik deed.”

“Daar, in die kleine zaaltjes, begon ik voor het eerst echt te geloven in wat ik maakte,” vervolgt ze. “Het was geweldig om te merken dat ook mensen die me niet kenden enthousiast waren over mijn werk. Ze kwamen na afloop naar me toe om erover te praten. Dat was het eerste moment dat ik echt dacht: hier kan ik iets mee doen, dit werkt.”

De nieuwe voorstelling: Goed Genoeg

In 2022 lanceerde Marlies haar nieuwste voorstelling, Goed Genoeg, waarin ze haar persoonlijke zoektocht naar zelfacceptatie centraal stelt. “Het begon als een try-out, maar nu speel ik het door heel het land. Het programma is steeds verder ontwikkeld en nu is het echt wat ik wil dat het is,” zegt ze trots. De voorstelling duurt 45 minuten en Marlies heeft het gevoel dat ze met deze productie een nieuwe laag van eerlijkheid en kwetsbaarheid heeft bereikt. “Het is mijn meest persoonlijke werk tot nu toe. Het gaat over mij, over wat ik voel en hoe ik met bepaalde dingen in mijn leven omga.”

Wat Goed Genoeg zo bijzonder maakt, is de manier waarop Marlies openhartig en oprecht haar eigen onzekerheden deelt. “Ik heb geleerd om echt mijn eigen verhaal te vertellen, zonder eromheen te draaien,” legt ze uit. “In het begin hield ik het een beetje oppervlakkig, maar nu durf ik dieper te gaan en mijn eigen kwetsbaarheid te tonen.”

Een passie voor lesgeven en dirigeren

Naast haar werk als performer is Marlies ook een gepassioneerde docent. Sinds 2013 is ze verbonden aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten, waar ze onder andere coördinator en docent is bij de opleiding Muziek- en Musicaltheater. Maar ook buiten de muren van Fontys is ze actief. Sinds 2014 is ze dirigent van zangvereniging Nootwaar in Breda. “Nootwaar is een koor dat altijd iets speciaals wil doen. Ze willen geen standaard popliedjes zingen, maar liever liedjes met een grapje of een theatraal element. Dat past perfect bij mijn eigen stijl,” vertelt Marlies enthousiast. “Het is geweldig om al tien jaar met hen samen te werken.”

Naast haar werk op Fontys en met Nootwaar heeft ze lesgegeven op verschillende scholen. “Ik zou echt niet de hele week alleen maar kunnen optreden. De afwisseling tussen lesgeven, dirigeren en zelf op het podium staan houdt me scherp en geïnspireerd,” legt ze uit. “Lesgeven inspireert het maken en andersom. Het is een mooie wisselwerking.”

Samenwerken met andere artiesten

Marlies werkt ook regelmatig samen met andere artiesten, zoals Ruth Elings, met wie ze samen door het land tourt. “We spelen allebei alleen 45 minuten onze eigen voorstelling.” Marlies Bloemen is een artiest die nooit stilzit. Of het nu gaat om het schrijven van nieuwe liedjes, het ontwikkelen van voorstellingen of het lesgeven aan jonge muzikanten, ze blijft zichzelf uitdagen. “Ik blijf groeien, zowel als artiest als docent. Het proces stopt nooit, en dat vind ik het mooiste aan mijn werk,” zegt ze met een glimlach. Haar voorstellingen zijn steeds persoonlijker geworden, en ze blijft zichzelf uitdagen om diepere en meer eerlijke lagen van zichzelf te laten zien aan het publiek. “Mijn werk wordt steeds meer van mezelf, en het voelt bevrijdend om helemaal mijn eigen verhaal te vertellen.”

Marlies Bloemen is een veelzijdige, gepassioneerde en getalenteerde artiest die met haar werk de harten van haar publiek weet te raken. Haar toewijding aan zowel het maken van haar eigen muziek en theater als het lesgeven en dirigeren maakt haar tot een unieke stem in de Nederlandse kunstwereld. Haar verhaal is er één van doorzettingsvermogen, passie en een diepe liefde voor kunst; een verhaal dat nog lang niet afgelopen is.

Reactie plaatsen

Reacties

Wilma Jankowski
9 dagen geleden

Toppertje hoor, het Grote publiek moet haar ECHT gaan ontdekken!!!,

Mary Timmermans
9 dagen geleden

Van Marlies gaan we nog veel horen! Wie de kans krijgt haar te gaan zien doet zichzelf tekort als ‘ie niet gaat kijken! Het is een feestje! Gaan!

Anky van Riel
8 dagen geleden

Een prachtige voorstelling van een zeer getalenteerde jonge meid.
Ga vooral genieten van haar talenten.

annemiek veeke
8 dagen geleden

Marlies is fantastisch en ik mag dat zeggen omdat ik de altpartijen zing bij zangvereniging Nootwaar! Marlies is ongelooflijk professioneel en een geweldig mens om mee samen te werken!! Dus ga genieten van haar!

L Dijkers
8 dagen geleden

Wat een promotie van een heerlijke, open en getalanteerde vrouw. Zij zet een voorstelling neer die je raakt en om van haar te genieten als dirigent is een feestje. Altijd de moeite waard om met haar samen te werken en haar voorstelling te bezoeken