Zowel theater maken en spelen, als werken in de zorg. Annemieke van Westerloo heeft dit voor elkaar gekregen. Helemaal in deze tijden heeft ze er goed aan gedaan veelzijdiger te zijn en in meerdere functies te kunnen schitteren. Schitteren, dat is wat ze doet als theaterspeelster en als theatermaakster bij Van Westerloo Producties. Alles wat ze maakt en speelt komt recht uit het hart, daar zij het doel en de passie heeft om mensen te verbinden en een moment van bezinning te geven.
Haar carrière in de zorg
In tijden als deze is de zorg een onmisbare schakel. Veel mensen werken dag in dag uit in het ziekenhuis op de COVID-19 afdeling. Theatermaakster Annemieke van Westerloo is werkzaam op de afdeling Chirurgie in een Amsterdams Stadsziekenhuis. In 2013 heeft ze een (versnelde) opleiding als verpleegster afgerond. “Ik heb een tijdje alleen als actrice gewerkt, maar inmiddels vier jaar weer in de zorg," vertelt Annemieke. “Met de persconferentie die onze premier in maart 2020 gaf kon ik alleen meer denken dat ik geluk heb met mijn diploma in de zorg! Ik kan veel aan de slag in het ziekenhuis, maar ik mis theater enorm! Gelukkig heeft het op mij geen invloed, en heb ik nog binnen de zorg sociale contacten. Wat dat aangaat trekt het mij helemaal door de coronacrisis heen. In het begin was het enorm spannend, want toen wisten we nog weinig van COVID-19. Het was een vreemde gewaarwording, maar daar leer je steeds meer mee omgaan binnen de zorg. Het moeilijkste vond ik om mensen met corona niet te kunnen troosten middels een arm op zijn of haar schouder leggen. We konden alleen helende woorden uitspreken en dat vonden we heel moeilijk, omdat het zo afstandelijk voelt.”
Follow your dreams
Annemieke is sinds 2004 als actrice werkzaam geweest. Ze is er een tijdje mee gestopt om een opleiding voor verpleegster te volgen. “Later kwam toch weer het verlangen om te spelen, aangezien ik een verhaal had om te vertellen. Mijn droom was om toch ooit nog die toneelschool af te maken. Voor theaterschool De Trap heb ik toen auditie gedaan, en daar heb ik de opleiding voor theaterspelen en theatermaker in 2018 afgerond. Dat is echt het mooiste cadeau wat ik mijzelf ooit heb kunnen geven! Dat kan ik iedereen aanraden: follow your dream, never give up!”
Haar traject om in het theater te komen
Het is altijd haar droom geweest om in het theater te willen schitteren. Wat heeft ze zoal gedaan om dat te kunnen doen? “Toen ik zes jaar was had mijn moeder mij op een musicalclubje gezet. Ik herinner mij nog dat ik maar één zin had, en ik speelde ook nog een jongetje. Dat was mijn eerste ervaring in het theater, en de reacties van het publiek vond ik echt enorm prachtig! Die mensen worden blij van wat ik doe, en dat is waar ik het meeste energie van krijg! Toen ik zoiets later wilde doorzetten was het belangrijk om veel audities te doen, en beter worden door veel te oefenen. Hierdoor zal je niet altijd aangenomen worden, maar blijven oefenen is het belangrijkste om ergens te kunnen komen. Tijdens het veel uitvoeren heb ik ook zanglessen gehad en in verschillende bandjes gezongen.
Na de musicalclub heb ik in allerlei toneelclubs en theatergroepen gezeten, ben ik dans-, zang- en theaterlessen gaan volgen en heb ik ook audities gedaan. Dat alles heb ik tot mijn 17e gedaan. Een aantal jaren later werd ik alleenstaande moeder, dus was het niet te doen om naar de toneelschool te gaan. Ik heb nog wel de vooropleiding van de Mime opleiding gedaan aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Op dat moment, toen was ik 23, ben ik via een regisseur aan betaald acteerwerk geholpen. Zo kon ik typetjes gaan spelen en heb ik steeds meer gemaakt en gespeeld, ook voorstellingen. Later voelde ik dat ik op het entertainmentvlak bleef hangen. Als ik iemand ben waar mensen graag naar luisteren, dan vertel ik liever iets dat mensen helpt; in de breedste zin van het woord. Aandacht vragen voor taboes. Juist wél praten over de dingen die niet gezegd worden, maar er wél zijn. Hiermee wilde ik het volgende uitstralen: wees lief voor elkaar.”
Annemieke haar passie voor theater
Wat drijft Annemieke om te gaan optreden? Zij kan op een mooie manier omschrijven, en uitvoeren, wat de verhouding is tussen het publiek en het theater. “Wat ik het mooie aan theater vind, is dat je met het publiek een afspraak maakt: ik ga iets vertellen of doen wat niet waar is. Ik doe alsof ik die persoon ben, wat niet zo is. Dus ik sta enorm te liegen, en jij wilt het geloven. Dat vind ik heel mooi, omdat wat ik op het podium doe en vertel over ons allemaal gaat. Hierdoor beleef je het samen in een soort bubbel die je aan het denken zet, en je als mens kan laten groeien door erover na te denken.”
Annemieke is altijd in staat te schitteren in wat ze doet!
Bijzondere tijden
Annemieke is zoals gezegd sinds 2004 enorm actief en gedreven binnen theater. Er zijn al heel veel tijden geweest die ze zich kan herinneren. “Ik heb enorm veel leuke dingen meegemaakt. Ik ben begonnen als typetje binnen teambuilding events. Ik speelde daar onder andere Dubbel dee Deesie, een Amsterdamse criminele prostitué. Dat heb ik jaren gedaan, en dat was allereerst met een hele leuke club mensen en acteurs. Wat ik daar erg leuk aan vond, was dat ik voor allerlei groepen mensen stond: van Ministerie van Binnenlandse Zaken tot een volgende dag bij een club schoonmakers. Iedereen vond haar als type fantastisch, en Dubbel dee Deesie vond ook iedereen fijn. Het was enorm leuk om op die manier mensen met elkaar te verbinden! Ooit heb ik ook een hele tijd in Moorddiners gespeeld, eveneens een teambuildingsuitje. Dat soort uitjes zorgt voor directe verbinding met mensen. Daarna volgden onder andere: film en tv, commercials, dinnershows, voorstelling over gezonde voeding voor basisscholen, voorstelling over psychische kwetsbaarheid, locatievoorstelling ‘Houdt’, maskertheater, theatertournee Willem van oranje en toneel les aan kinderen geven!”
Innoverende inspiraties
Tijden veranderen, en dus ook het theater. Annemieke weet dat het theater voor iedereen hoort te zijn, en dat is ook haar veerkracht om theater voor iedereen toegankelijk te houden: voor arm, rijk, geschoold, ongeschoold, noem maar op. Toch zijn er inspirerende theatermakers waarin zij heel veel van haarzelf herkent. “Ik ben fan van de artistieke leider van theaterschool De Trap: Nelleke Zitman. Ik vind haar een heel mooi mens en een fantastische actrice. Verder vind ik als regisseur Daria Bukvić ook enorm leuk! Zij is zo stoer! Wat ik mooi vind aan haar, en mijzelf erin herken, is dat zij dezelfde ‘street’ mentaliteit heeft als ik, terwijl Zij is opgegroeid in Bosnië en ik in een volksbuurt in Amsterdam. Daria krijgt het voor elkaar om elk mens, en elke doelgroep, naar het theater te krijgen. Dat vind ik zo prachtig, en heel belangrijk! Je kunt niet met enkel Shakespeare repertoire het theater volkrijgen, niet zolang je dat niet naar deze tijd vertaalt. Pas dan zal je iedereen bereiken. Theater verandert met de tijd; in verschillende genres, verschillende culturen en verschillende lagen van de bevolking. Daardoor is het belangrijk dat theater voor iedereen moet zijn, en niet slechts een gedeelte van de bevolking. Dat hoeft ook niet de 'taal' van het theater te zijn, maar dat is het helaas wel lang geweest. Een voorbeeld: ik heb helemaal geen gymnasium gedaan, ik kom van het VBO. Ik had bijvoorbeeld niet de Grieken in mijn basis. Ik moest daardoor heel veel bijleren op de toneelschool, maar dat maakt niet uit. Ik vind het belangrijk dat theater voor iedereen toegankelijk zou moeten zijn.”
Van Westerloo Producties, theater recht vanuit het hart
Sinds augustus 2007 is Annemieke van Westerloo de eigenaar van Van Westerloo Producties. De passie om mooie dingen op het podium neer te zetten staat daarin centraal, en dat zorgt voor prachtige resultaten. “Mijn gedrevenheid en authenticiteit maakt dat ik de waarachtigheid zo belangrijk vind in de dingen die ik wil maken. Het engste wat ik ooit heb gedaan is mijn afstudeervoorstelling: Kun je het wel maken. Dat ging over racisme en de vooroordelen die we hebben naar elkaar, over elkaar en ook over onszelf. Daar kwam zoveel weerstand van alle partijen. Ze vroegen zich af waarom juist ik dat zou moeten maken en vertellen, vanwege mijn afkomst. Dat is juist waar het over gaat; want zoiets moet helemaal niet uitmaken wie het zou moeten vertellen. Het gaat over ons allemaal, want wij zijn één in onze diversiteit. Laten we gewoon begrijpen dat we allemaal vooroordelen hebben, want pas op dat moment kan je er iets aan kan doen. Toen ik daar achter ben gekomen wist ik dat ik dat wilde laten zien. Dat kwam volledig uit mijn hart.
Waar ik mijn hele leven tegenaan liep, aangezien we een Amsterdams accent hebben, is dat ik mij elke keer weer moest verantwoorden voor waar ik vandaan kwam. Dat uitte zich dat ik op mijn 15e netter ben gaan praten. Hoe ouder je wordt, hoe meer je ziet dat mensen neer kijken op volks en dat mensen daar een label aan plakken. Dat is zo oneerlijk, want bijvoorbeeld mijn ouders zijn hele lieve mensen die alles vanuit hun hart doen! Ze hebben alleen nooit dezelfde kansen gekregen, en met de weinige middelen die ze hadden, hebben ze alles aan hun kinderen gegeven. Waarom beoordelen we mensen op hoe ze eruit zien of uitstralen?! Ik zeg niet dat zoiets weg moet, maar laten we er wel van bewust zijn dat we zoiets doen. Het heeft mij ook jaren gekost om te beseffen dat ik niet ben wat anderen van mij vinden. Jij bent namelijk zelf wat jij van mij vindt. Wat ik wil vertellen gaat uiteindelijk altijd over iets van mijzelf. Hoe eerlijker ik naar mijzelf kan zijn, hoe meer ik andere mensen kan uitnodigen dat ook te zijn.”
Reactie plaatsen
Reacties
Annemieke, je bent zó integer en getalenteerd: publiek houdt van jou!
Elke eerlijke boodschap kun jij uitdragen en dan zal actie/reactie ervoor zorgen dat er onbewust iets verandert.
Respect!
Wat een bijzonder lieve reactie Ingrid! Dit is ook één van de (inmiddels vele) redenen waarom ik Annemieke zo hoog heb zitten :)!