Vanaf jonge leeftijd werd Britta Maria gevoed met muziek door zanglessen, die haar muzikale reis brachten naar studies in jazz en lichte muziek. Het was haar tante, die getrouwd is met een Fransman, die Britta introduceerde in de wereld van het Franse chanson. Dit was het begin van een diepe liefde voor deze muziekstijl die haar professionele leven zou vormen. Daarnaast geeft ze ook nog les aan twee Franse koren.
Een ontluikende liefde voor chanson
Britta’s fascinatie voor het Franse chanson ontstond door iconische artiesten zoals Jacques Brel en Edith Piaf. “Toen ik ongeveer 18 jaar was, begon ik meer naar Franse chansons te luisteren, naar Brel, Piaf en alle grote bekende namen,” vertelt Britta. “Hierdoor is mijn liefde voor het chanson ontzettend aangewakkerd en die is niet opgehouden, tot de dag van vandaag,” herinnert ze zich met een glinstering in haar ogen. Deze ontdekking leidde haar naar een unieke carrière waarin ze Franse en Nederlandse liederen combineert.
Liesbeth List: een bron van inspiratie
Liesbeth List speelt een centrale rol in Britta’s artistieke ontwikkeling. Haar fascinatie gaat verder dan alleen de muziek; het is ook het levensverhaal van List dat Britta aantrekt. “Ik ben nu de voorstelling ‘Heb het leven lief’ aan het maken: een ode aan Liesbeth List. Ik ben alle chansons en liedjes daarvoor aan het uitzoeken. Voor deze voorstelling heb ik mij ingelezen over het leven van Liesbeth List. Zo ben ik documentaires over haar aan het kijken en ben ik ook op Vlieland geweest, waar ze een heel groot deel van haar jeugd heeft doorgebracht,” legt Britta uit. “Ze is geboren in een jappenkamp en heeft haar moeder daar verloren. Ze is uiteindelijk geadopteerd en is een grote ster geworden. Ze kent dan ook de tragiek van het leven, en ik denk daarom dat ze ook op een bepaalde manier zingt die mij aantrekt. Het is dus ook een heel mooie zoektocht om heel dicht bij een artiest als Liesbeth List te komen. Ik ga natuurlijk de liederen op mijn eigen manier zingen, maar we brengen wel een ode aan haar. Het is een belangrijke zangeres geweest in Nederland en ook daarbuiten.”
Heb het leven lief; Britta Maria & Maurits Fondse brengen een ode aan Liesbeth List. Foto: Claudia Otten
Het podium als thuisbasis
Britta's liefde voor het podium en muziek wordt gedeeld met haar man Maurits Fondse, die tevens haar vaste pianist is. Samen begonnen ze in kleine theaters in Amsterdam, wat een cruciaal moment was in haar carrière. Het eerste optreden voelde als thuiskomen voor Britta. “Ik vond dat heel spannend, maar het voelde ook als thuiskomen, als in ‘dit is het repertoire waar mijn hart van gaat kloppen',” zegt ze met een glimlach. Na dat debuut breidden ze hun band uit met Oleg Fateev op accordeon.
Een persoonlijke benadering van muziek
Alles laten zien wat je in huis hebt: zo heeft Britta haar stijl en performance door de jaren heen laten groeien en verfijnd. Op advies van haar man, pianist/zanger/componist Maurits Fondse, kreeg ze aan het begin van haar carrière het volgende te horen: “Laat maar alles zien wat jij bent en in huis hebt: dus je dramatische kant, je lieve kant, je speelse kant, misschien ook wel soms een beetje je boze kant. Laat al die emoties maar zien.” Dit advies van haar man heeft ze ter harte genomen. “Ik probeer zoveel mogelijk me in te leven in het verhaal achter een lied, en dat probeer ik nu ook eigen te maken, zonder dit op een overdreven manier neer te zetten. Het moet wel natuurlijk overkomen.”
Emotie en engagement op het podium
Muziek is voor Britta niet alleen een uiting van haar talent, maar ook een middel om mensen te raken en aan het denken te zetten. “Wij hebben bijvoorbeeld een lied geschreven over de vluchtelingen. Dat is iets wat wij ons ontzettend aantrekken: waarom zeggen wij dat Nederland van ons is? Daar zijn wij het helemaal niet mee eens,” legt ze uit. “Wat nou als hier het water heel hoog zou komen te staan en wij moeten hier in Nederland weg. Wie ontvangt ons dan met open armen?” Dit engagement komt ook terug in hun voorstellingen, waar ze het publiek bewust maken van de achtergrond van veel Franse chansons. “Wat wij ook bijvoorbeeld doen in onze Vive la Chanson show is dat wij een chanson beginnen van Barbara Pravi. Zij werd tweede met het lied ‘Voila!’ tijdens het Songfestival. Wij noemen eigenlijk een heleboel zangers en zangeressen op uit Frankrijk die van oorsprong helemaal niet Frans zijn,” zegt Britta. “We denken wel dat we altijd naar Franse chansons luisteren, maar bijvoorbeeld Georges Moustaki, Barbara Pravi, Yves Montand; het zijn allemaal mensen die helemaal niet van oorsprong Frans waren.”
Verbinding door muziek
Muziek heeft de kracht om mensen te verbinden, en dat is precies wat Britta nastreeft. “Muziek is natuurlijk een universele taal, waarbij je vrij op het podium bent en eigenlijk de volle vrijheid hebt om te zeggen wat je wil. Eigenlijk willen wij op een subtiele manier mensen een spiegel kunnen voorhouden. Wij proberen meer via de teksten en de muziek van de liederen mensen aan het denken te zetten, mensen te troosten en een beetje schoonheid te geven.”
De toekomst van Britta Maria en haar muziek ziet er rooskleurig uit. Met een groeiend publiek en een passie voor zowel Franse als Nederlandse muziek blijft ze een unieke stem in de muziekwereld. “Het publiek wordt steeds groter, dus ik denk wel dat het lukt,” zegt ze hoopvol.
Britta Maria blijft trouw aan haar missie om mensen te verbinden door de universele taal van muziek, waarbij ze altijd streeft naar schoonheid en emotie in elke noot die ze zingt. Foto: Martin Pluimers
Reactie plaatsen
Reacties