Dames Voor Na Vieren is een succesvol cabaretduo geweest, gevormd door Anne van Rijn en Hanneke Drenth. Nu is de 45-jarige Anne van Rijn zangeres en regisseert inmiddels ook, voornamelijk voor cabaretiers en muziek- en theatergroepen. Theater doet haar stralen, haar levendige eigen nog meer weerschijnen; dat zie je in alles terug!
Diverse inspiraties
Anne gaat volledig op in theater. In allerlei soorten voorstellingen kan ze zich volledig inleven. “Ondanks dat ik een cabaretduo heb gevormd ben ik niet echt een cabaret fan,” vertelt Anne. “Natuurlijk dat vind ik Ronald Goedemondt een geweldige performer! Ik moet altijd enorm lachen om hem. Als ik van hem fragmenten terugzie vind ik dat helemaal geweldig. Ook Richard Groenendijk vind ik geweldig, net als Marc-Marie Huijbregts. Laatst had ik de voorstelling Boys & Girls gezien van Hadewych Minis. Die kan ik echt beschouwen als een voorstelling die je gezien moet hebben, want ik vond deze voorstelling echt enorm indrukwekkend! De manier waarop zij alles vertelt, dat kan ik zo in haar bewonderen!”
Het begin van het cabaretduo Dames Voor Na Vieren
In 2002 had Anne auditie gedaan aan de Academie voor licht en muziek van Joop van den Ende. Daar werd ze voor aangenomen, maar ze werd ook aangenomen op de Koningstheateracademie. “Dat laatste heb ik toen gekozen,” herinnert Anne zich, “en er stond ook in wat deze opleiding zoal inhield: van maken tot zingen, toneelspelen en mime. Dat sprak mij enorm aan, en dat is succesvol gebleken. Daar begon in feite alles, waarna ik Hanneke Drenth ben tegengekomen waarmee ik het cabaretduo Dames Voor Na Vieren ben begonnen. Al na twee jaar hebben we het Amsterdams Kleinkunst Festival gewonnen en zijn we vanaf daar verder gaan groeien. Het werd echt een duo wat op een goede manier de kans kreeg, en wat wij maakten was heel bijzonder. We hadden gelijk een impresariaat, en we konden genieten van uitverkochte zalen!”
Mooi meegenomen, zo’n geweldige start!
Anne en Hanneke bleken al snel grootse theaterbeloften te zijn. Dat moet haast goed voelen als het al zo vroeg geweldig klikt. “Het was echt onwerkelijk!” beaamt Anne. “Dat maakte het enorm gaaf en eng tegelijk. We werden daardoor ook steeds kritischer op onszelf, dus dat het nog steeds beter moest. Niks was goed genoeg, dus deze prijzen winnen maakte het om het nog beter te willen doen. Dat zijn de twee tegenpolen van het succes dat je als cabaretduo meemaakt.”
De kracht van het duo
Als duo komt er nog een element bij. Naast het feit dat je er zelf moet staan op het podium moet er uiteraard ook sprake zijn van een sterke chemie. Anne weet nog heel goed waarom het zo goed klikte tussen haar en Hanneke. “Hanneke en ik hadden een soort humor die zo melig was dat wij steeds moesten lachen. Dat maakt dat je altijd heel blij bent met wat je aan het doen bent. Hanneke werd daardoor ook mijn inspiratiebron, en ik zag altijd situaties voor me waarin ik dacht dat ik het enorm grappig vond wat ze deed. In het begin hadden we een eerste scene, Koninginnedag heette die scene, waarbij twee meisjes elkaar steeds verbeterden.
Wat ik mij ook herinner is dat het echt enorm uitdagend was. Aan de ene kant was het heel gaaf om voor een grote groep mensen te staan, maar aan de andere kant doodsbang zijn om jezelf steeds weer te vernieuwen. Het ontwikkelproces werd steeds uitdagender om het te kunnen, waardoor het de laatste jaren natuurlijk wel moeilijker ging. Je wilt je graag vasthouden aan iets wat je identiteit is, en dan wil je dat het ook blijft werken. Op een gegeven moment werkt dat niet meer, dus dan besluit je om ieder je eigen kant op te gaan. Het was in elk geval een enorm intensief en onvergetelijk tijdperk.”
Het neerzetten van een eigen voorstelling
Zoals Anne al zei; een onvergetelijk tijdperk. Tussendoor heeft Anne nog een eigen voorstelling geschreven, genaamd Conny who? “Ik wilde heel graag zelf iets maken. Met een heel team hebben we in zes maanden de voorstelling in elkaar gezet. Dat vond ik enorm leuk, ook omdat ik daarin de liedjes zong van Annie M.G. Schmidt, en die zing ik nu nog steeds. Het was maar 30 keer optreden, dus het is voorbij gevlogen. Het had zeker langer mogen duren!”
Van regisseur tot spelcoach
Anne is talentvol, op een speelse manier passievol en levendig op het podium en enorm veelzijdig. De voorstelling ‘OK’ van Daniëlle Schel heeft ze al geregisseerd, en ook andere theateraanwinsten heeft ze op een geweldige manier bijgestaan. “Ik ben spelcoaching geweest van het duo Beth & Flo, gevormd door Claudette Verhulst en Elsbet Remijn. Zij kunnen zoveel en zijn erg veelzijdig. Wat ik merk is dat ik het enorm leuk vind om mensen te helpen die nog geen volledig materiaal hebben, en dan kan meehelpen met richting geven aan de voorstelling die zij voor ogen hebben!”
“Bij theater heb ik altijd het gevoel dat ik thuiskom”
Bij alles wat met theater te maken heeft zie je een schittering in Anne. Deze schittering laat niet alleen haar talent weerschijnen, ook haar immense geluk wat ze met theater ervaart. “Bij theater heb ik altijd het gevoel dat ik thuiskom, op een vertrouwde plek. Het voelt enorm fijn om me in het theater te bevinden. Zodra ik zing of perform dan vergeet ik alles; dat je helemaal opgaat in hetgeen wat je doet en vormgeeft. Op dat moment heb ik het gevoel dat alles klopt en is wat het moet zijn. Dat is theater voor mij, en dat gevoel geeft het mij altijd weer!”
Een echte passie die Anne uitstraalt. Tegenwoordig is ze nu meer achter de schermen aan het werk dan op het podium. Ondanks dat is ze altijd in staat om met zo’n beleving op een geweldige wijze op het podium en voor het publiek iets moois neer te kunnen zetten, en dat allemaal vanwege een geweldige schittering!
Reactie plaatsen
Reacties