Een theatervoorstelling bezoeken waarbij je vooraf lekker kunt eten en het idee krijgt dat je als collectief naar het theater gaat. Eva Lemaire is artistiek leider en regisseur bij Theater Mooi Weer; een echt Rotterdams publiekstheater dat met de jaren is blijven groeien. Groeien en door ontwikkelen is wat Eva ook altijd heeft gedaan, en dat maakt dat zij op een succesvolle manier naleeft wat ze nu doet. Ze weet fantastische voorstellingen te regisseren, en daarmee het publiek enorm te vermaken!
Haar beschouwing voor theater
Als je aan Eva vraagt wat theater geweldig maakt, dan weet ze dat op een mooi wijze te omschrijven. Op een manier zoals zij ook opgaat in theater. “Voor mij is theater belangrijk, omdat het als een spiegel voor de maatschappij dient, een spiegel van herkenning in het publiek,” legt Eva uit. “Het is een kunstvorm die je live op het toneel aanschouwt. Een live-ervaring, wat in deze tijd niet echt normaal is omdat er tegenwoordig van alles virtueel te volgen is. Theater kan je met een groep mensen, op hetzelfde moment, eenmalig beleven, en het vertelt allerlei verhalen. Juist doordat je erbij bent, vind ik theater heel belangrijk. Iedere avond is altijd anders, omdat er een ander publiek is. Het heeft iets persoonlijks, terwijl het voor veel mensen tegelijk is.”
Tegenwoordig regisseert ze hele prachtige stukken, maar uiteraard was ook Eva te vinden op het podium. Ze speelde op jonge leeftijd al in het theater. “Als meisje van vier liep ik al geregeld in het theater rond. Op mijn zesde stond ik voor het eerst op het toneel waarbij ik in een kerstproductie speelde. Echter, op het toneel staan was niet de impact waardoor ik in het theater actief ben gebleven. De impact was dat mijn vader mij mee nam naar voorstellingen, en ik van jongs af aan al veel volwassen theater heb gezien. Dat vond ik echt heel mooi en interessant, net zoals mijn vader veel verhalen vertelde over Shakespeare en de Griekse mythologie. Het theater vond ik altijd een fijne plek om te zijn.”
De eerste stappen richting regisseren
“Ik was mij er destijds nooit van bewust dat regisseren je beroep kon worden,” vertelt Eva. Regisseren was iets waar ze later mee in aanraking kwam. Ze kwam een docent van haar tegen, en hij vertelde haar dat ze naar de regieopleiding zou moeten gaan. “Voor deze opleiding heb ik in Maastricht auditie gedaan, en toen werd het heel erg duidelijk dat ik dat moest gaan doen. Sommige acteurs voelen zich ontspannen tijdens het spelen, dat het heel organisch voor ze voelt. Bij mij was dat niet tijdens het spelen zo, maar wel toen ik ging regisseren: heel vertrouwd en natuurlijk ook.”
Het ontstaan van Theater Mooi Weer
Dat het zo vertrouwd voelde zou Eva nog veel meer voelen. Haar gevoel en talent voor regisseren nam steeds meer toe, tot waar ze nu op een mooie manier gekomen is. Met Theater Mooi Weer krijgt ze veel moois voor elkaar, al was het in het begin natuurlijk puzzelen hoe je zo’n initiatief van de grond krijgt. “Direct na de toneelschool zijn we met Theater Mooi Weer begonnen in een winkelpand, doordat iemand die ik kende een winkelpand leeg had staan,” herinnert Eva zich. “Hij vertelde dat we daar een paar maanden in mochten. We verzorgden daar voorstellingen van ongeveer 30 tot 40 minuten. Zo zijn we iedere week steeds andere voorstellingen gaan spelen, en toen heb ik tegen mijn moeder gezegd dat zij soep erbij kon maken. Wij hadden verwacht dat er 15 mensen zouden komen, maar dat werden er al snel 40.”
“Dat maakt dat de geschreven stukken, waarin je het gevoel kan terugvinden, mijn soort theater is”
Het is fantastisch dat het in het begin al zo goed heeft uitgepakt. Alleen, wat is Theater Mooi Weer, en waar staan zij voor? “Met Theater Mooi Weer maken wij repertoire toneel,” vertelt Eva. “Dat houdt in teksttoneel, dat teruggaat van de Grieken tot stukken die vijf jaar geleden zijn geschreven. Waar ik zelf van houd zijn verhalen, waar ook veel behoefte aan is. Als je kijkt naar NetFlix-series, merk je dat de verhalen enorm in trek zijn. Daar vind je veel troost, humor, spanning en andere emoties in terug. Dat is iets wat ik als kind al heb meegekregen binnen theater. Dat maakt dat de geschreven stukken, waarin je het gevoel kan terugvinden, mijn soort theater is.
Wat het mooie is van de klassieke stukken, zoals Shakespeare of Tsjechov, is dat je thema’s van nu uit dat soort teksten kan halen. Hierdoor kan je het steeds weer opnieuw vertellen, en dat het niet tijdsgebonden is. Met een tekst die ik ontvang van een schrijver, wat al een kunstwerk op zichzelf is, kan ik als regisseur en met mijn acteurs een eigen interpretatie overheen leggen. Je krijgt als het ware een cadeau van een andere kunstenaar, en daar mag je voor jouw publiek (in deze tijd) wat moois van maken. Het werkt ook op een goede manier. Wij zijn niet een groot theater, maar hebben toch een groot publiek en maken ook veel voorstellingen. Per jaar hebben we zes premières en hebben we de beschikking over ongeveer 26 theaterspelers.”
Dit is één van Eva's geregisseerde voorstellingen: Dangerous Liaisons. Hier zien we Mendel van der Ploeg en Julia Diepstraten. Foto: Maarten Laupman
Theater Mooi Weer in groei en bloei
Theater Mooi Weer is in de jaren enorm vooruit gegaan. In het begin was het nog niet zo groot als dat het nu is. Het is heel mooi om te zien hoe een Rotterdams publiekstheater als deze tegenwoordig heel succesvol opereert. “De groei van Theater Mooi Weer is ontstaan vanuit de drive om na de toneelschool iets vorm te geven en te laten groeien. Na een aantal jaren is het uitgegroeid tot iets groots, helemaal de laatste drie jaar. Er is een hele organisatie neergezet en uitgebreid met meerdere medewerkers, subsidies en voorstellingen. Soms voelt het best onwerkelijk om na te gaan hoe het zo is gegroeid, maar drie jaar geleden hebben Alexander Schreuder en ik samen met anderen gesprekken gevoerd waar we naartoe willen. We wilden het grootser uitpakken, dat het belang heeft voor meer publiek. De ambities waren groter, waarbij we een repertoiregezelschap in Rotterdam wilden hebben. Dat is zeldzaam in Rotterdam, en Theater Mooi Weer moest dat kunnen vormgeven en presenteren aan het publiek. Toen we die beslissing hadden gemaakt, begon de gemeente ons structureel te supporten. Hierdoor konden we artistiek groeien met meerdere mensen met dezelfde ambities, en het gevolg was dat er veel meer publiek op af kwam.”
Dit is de voorstelling Meet me at Dawn, met daarop Bitha Babazadeh en Claire Hordijk. Foto: Maarten Laupman
Toewerken naar grote voorstellingen
Nog steeds komt er veel publiek op af, en creëert Theater Mooi Weer voor de bezoekers een grote mate van vermaak. Eva weet hoe ze het neerzetten en aankleden van een voorstelling kan aanpakken. “Voor mij is het zo dat ik heel lang van tevoren, soms een jaar of twee vooraf, een stuk voorbereid en dat met mijn dramaturg bespreek. Op dat moment heb ik een heel voorbereidend idee voor mijn decorontwerper. Decor en kostuum zijn voor mij heel belangrijk om een verhaal zo goed mogelijk te vertellen, en onze dramaturg bewerkt dan de bewuste tekst zodat het actueler is (zonder de ouderwetse woorden). Met een heel helder idee ga ik de repetities in, en dan vertel ik mijn acteurs het idee. Het thema wil ik daarmee aansnijden, en versterken middels de speelstijl en muziek. Met al deze informatie leveren we het stuk, en probeer ik de informatie achterin mijn hoofd te stoppen. Een week later gaan we dan de vloer op om te repeteren, en is het passen en meten, en bijslijpen. Je moet daardoor goed naar de acteur kijken, wat de acteur kan en aanbiedt en daarop doorborduren met hem of haar. Zodoende kom je in mijn geval tot een voorstelling! Natuurlijk komt daarna nog het hoofdstuk licht en geluid erbij, waardoor je nog een grotere wereld bouwt. Ik ben met deze ideeën de ‘kapitein van het schip’, maar we hebben heel veel mensen aan boord om tot een goede voorstelling te komen. Iedereen is een essentiële knoop in ons gezelschap.”
Hard werken wordt beloond, dat zie je in alles terug. Eva is bezig om haar talent om te zetten tot een groot begrip; Rotterdam met Theater Mooi Weer te kunnen voorzien van prachtige voorstellingen. Daar zal het ook niet bij blijven. “We zijn steeds bezig de artistiek te verbeteren, en het toegankelijk te houden. Iedereen is welkom, en het creëren van een woonkamer gevoel met eten bij aankomst in het theater is voor ons belangrijk. Publiek moet gezien worden bij ons, en die hele vorm maakt dat je je thuis voelt, en dat het geen drempel meer is om naar het theater te gaan.”
Een geweldige gelegenheid voor iedereen om voorstellingen van Theater Mooi Weer te bezoeken. Bekijk de website, en kies uit de voorstellingen die op de planning liggen en nog veel meer voorstellingen die gaan komen!
Reactie plaatsen
Reacties