In de wereld van theater kunnen sommige verhalen als een prachtige inspiratiebron worden beschouwd, en het verhaal over Sjoukje Minkema is er daar zeker één van. De 27e jarige Sjoukje is naast theaterdocente ook een actrice en trainingsactrice. Daarnaast heeft ze ook haar eigen bedrijf en vervult ze de rol van regisseur. Hoe is Sjoukje zo ver gekomen? Doorzetten, doorgroeien, weten wat jouw passie is en die lijn gaan volgen; dat heeft ze voor elkaar gekregen!
Van verlegen meisje naar steeds meer zelfvertrouwen
Het mooie is dat Sjoukje ooit begon met spelen in een tv-serie zonder daar vooraf echt theaterlessen te volgen. Omrop Fryslân hield audities voor een tv-audities. “Toen ik in de eerste klas zat van de middelbare school keken we altijd school tv-series in het Fries, maar ik dacht bij mijzelf dat zoiets veel leuker kon; pakkender,” vertelt Sjoukje. “Ik heb mij dus opgegeven voor een auditie voor de Friese tv-serie I.K., en na twee rondes had ik de hoofdrol gekregen. Via die serie kreeg ik veel meer camera-acteerervaring. Van daaruit is theater echt op mijn pad gekomen, middels dat soort ervaringen. Vroeger als kind oefende ik ook teksten voor de spiegel. Het was heel tof om tv-acteren jezelf aan te leren!”
Dat heeft haar zoveel zelfvertrouwen gegeven. Een begin van een prachtige groei mag wel gezegd worden. “Ik kreeg het gevoel alsof ik uit mijn schulp kroop. Op school was ik vaak een verlegen stil meisje, en eigenlijk toen die serie draaide heb ik zoveel zelfvertrouwen gekregen. Het heeft enorm goed uitgepakt! Het was een hele mooie tijd, ook dat je je als puber ontwikkelt als volwassene, want je moet wel presteren. Toch heeft het veel in mij losgemaakt.
Er werden audities gehouden voor De Keet: een serie over een jongen die een locked-in syndroom krijgt. Daarin speelden een aantal bekende acteurs, zoals Lourens van den Akker, Bart Harder en Jan Arendz. Ik heb enorm veel van hen geleerd, en de cast en crew was geweldig! We hadden tien afleveringen te draaien, dus dat was echt intens.”
Effectieve adviezen die ze meegeeft als theaterdocente
Vroeger was ze dus wat verlegen, maar haar ervaringen hebben haar geleerd hoe ze zelfverzekerder door kan gaan. Nu deelt ze haar kennis en zelfvertrouwen met haar mbo-studenten, vooral in de uitdagende tijden waar we afgelopen periode mee te maken hadden. “Vroeger was ik vrij onzeker. Nu weet ik hoe het is om dat gevoel te kunnen doorbreken. Mijn mbo-studenten zijn af en toe ook onzeker, het is namelijk best wel een uitdagende stap. Ik laat ze met z’n allen een toneelstuk maken en gaan improviseren. Ik wil niet dat ze zich bang voelen, maar dat ze zich als collectief kunnen ontwikkelen. Juist in deze tijd is dat een extra uitdaging, aangezien we bijna twee jaar lang met covid-19 maatregelen hebben gezeten. Door de lange isolatie kan samenwerken een extra uitdaging kan zijn. Wat ik probeer is dat de basis in dat opzicht, de veiligheid omtrent zelfvertrouwen en lef, er zo goed mogelijk eruit komt.
Ik heb toen ook een interne acteursopleiding gevolgd bij Tryater. Onze afstudeervoorstelling vond plaats met 30 man in de zaal. Je hebt er jaren naartoe gewerkt, en dan eindigt zoiets toch als een anticlimax. Tijdens corona was Tryater voor mij een uitlaatklep; dat je even je creatieve zinnen kunt verzetten en dat ik met een vriendin ging wandelen en we zijn gaan filmen. Het heeft daarnaast ook wel mooie dingen opgeleverd; meer rust en helderheid.
Creatief denken in tijden als corona
De pandemie bracht niet alleen uitdagingen met zich mee, maar ook nieuwe creatieve kansen. Vlogs werden een alternatief voor reguliere lessen die Sjoukje bij de interne acteursopleiding van Tryater heeft gevolgd. Met deze gedachte ontstond een nieuw idee. “In het begin had ik het idee dat het snel over zou gaan. Maar al gauw werd het de nieuwe werkelijkheid, waardoor de lessen ook niet door konden gaan. Vlogs maken was een alternatief, en daarin hebben we iets leuks bedacht. We hebben een tijdscapsule gemaakt, en de bedoeling is dat die box met de filmpjes erin pas over tien jaar geopend zal worden. Daarover gaan we dan een voorstelling maken over dat materiaal, over de coronaperiode van vlogs. Ik heb er zeker wel zin in om dat te gaan doen, een mooi vooruitzicht is het! Toen ik tien jaar was heb ik zelf met de camcorder van mijn vader vlogs opgenomen, nog voordat vloggen echt een ding werd. Ik filmde dingen van mijzelf in mijn leven, bijvoorbeeld dat ik een nieuwe cd had. Het is heel mooi om te zien hoe je zelf zo gegroeid bent!”
Het ontstaan van Studio Maki
Een mooi moment in Sjoukje’s ontwikkeling is haar samenwerking met haar beste vriendin, Marjet Kerkstra. Ze ontmoetten elkaar tijdens hun opleiding tot docent theater aan de NHL Hogeschool en ontdekten al snel dat ze uitstekend kunnen samenwerken “Tijdens onze minor Trainingsacteren zijn we erachter gekomen dat Marjet en ik als communicatierol goed bij elkaar passen, als in dat wij elkaar goed aanvullen. Toen wij ons onderzoek samen deden kwamen we erachter dat we dit vaker zouden moeten doen. We hebben een training gemaakt voor verpleegkundigen over non-verbale communicatie en feedback geven. De studenten leerden er veel van, en we kwamen op het idee om hiervoor vaker samen te gaan werken. Dat hebben we steeds vaker gedaan waardoor we na onze opleiding ons voor hadden genomen om dit samen te blijven doen. We hebben ons verdiept in taaie onderwerpen, waarbij mensen zich niet zo goed aan durven te branden en waarbij je als theaterdocent vanuit een andere invalshoek kunt kijken naar een probleem. Het afgelopen jaar hebben we een project gedaan met een zorgorganisatie, waarbij we een bordspel hadden gemaakt over persoonsgerichte zorg. Dat is zo’n taai onderwerp, waarbij diverse studies zijn gemaakt. Door je creatieve blik kan je een product of dienst afleveren, waaronder dit bordspel dus.”
In de beginfase van hun bedrijf was het niet altijd gemakkelijk, aangezien ze in oktober 2019 ermee zijn begonnen. Een half jaar later had corona de wereld in haar greep, en kwam de hele wereld in een lockdown situatie terecht. Ondanks de ‘valse start’ zijn ze er toch in geslaagd om geleidelijk aan steeds meer klanten aan te trekken, en ze hebben zich onderscheiden door creatieve installaties te ontwerpen die op zichzelf staan “Wij maken installaties; iets wat op zichzelf kan bestaan, zoals een online escaperoom voor kinderen tijdens corona. De kinderen konden door middel van met elkaar te werken deze escaperoom via de website afronden. Later zijn we hand in hand gegaan met de Gemeente Leeuwarden en hebben we vanwege de energiecrisis een escaperoom gemaakt over duurzaamheid. Dat werd een groot succes, en op veel plekken in Leeuwarden (buurthuizen en markten) hebben we gestaan, en hebben we mensen op een leuke en creatieve manier geleerd om te besparen: op douchen, stekkerverbruik en op meerdere manieren. Na corona hebben we in dat opzicht het gevoel gehad dat we echtzijn begonnen.”
Het verhaal van Sjoukje is een inspirerende reis van zelfontplooiing, creativiteit en het overwinnen van uitdagingen. In dit artikel zijn we ingegaan op het leven en de ervaringen van iemand diens passie voor theater, persoonlijke groei en creativiteit heeft geleid tot een inspirerend traject!
Reactie plaatsen
Reacties
Hier word ik toch blij van !!! Wat'n inspirerend verhaal deel je hier Sjoukje 👏👏👏 Innerlijke ont-wikkeling ,eigen kracht en creativiteit ontdekken én dat in " jouw" leven tot uiting brengen...HET MOOISTE CADEAU AAN.JEZELF EN AAN DE WERELD ...BEN JEZELF : KEEP GOING LIEVERD...JE BENT en doet het FANTASTISCH 💎