Younes Jabboury: een cabaretier, zoeker en rasoptimist met een hart voor het publiek

Gepubliceerd op 15 februari 2025 om 11:30

Younes Jabboury is een naam die de afgelopen jaren steeds meer bekendheid heeft verworven in het Nederlandse cabaretlandschap. De 42-jarige cabaretier met een Marokkaanse achtergrond is niet alleen komiek en theatermaker, maar ook een authentieke verhalenverteller en een rasoptimist die het leven met een diepgaande nieuwsgierigheid benadert. Met een indrukwekkend talent voor improvisatie en een onmiskenbaar gevoel voor humor neemt hij zijn publiek mee op een reis vol verwondering, zelfreflectie en vrijheid. Dit artikel duikt dieper in het leven en werk van Younes, waarin zijn persoonlijke quotes het verhaal vertellen van een inspirerende artiest die blijft zoeken, geven en leren.

Wie ben ik? Een man met een theaterpassie

Op de vraag wie hij is, geeft Younes Jabboury meteen een eerlijk en open antwoord: "Wie ben ik eigenlijk? Nou, ik ben Younes Jabboury, ik ben 42. Ik ben geboren en getogen in Amsterdam. Ik ben een gymmeester, ik ben een vader, ik ben een theaterman. En ik ben een dromer, ik ben een zoeker. Ik ben een rasoptimist." Met een kind van bijna twee denkt hij tegenwoordig vaak aan de toekomst en de tijd die voorbij vliegt. "Als mijn zoon straks zijn rijbewijs gaat halen, ben ik zestig. En ik vind, als je zestig bent, ben je oud. Nu ben ik 42, niet jong, maar er kan nog van alles." Deze zoektocht naar wat écht belangrijk is in het leven is een terugkerend thema, zowel in zijn werk als in zijn persoonlijke leven.

Younes’ woorden ademen een verlangen naar authenticiteit, en dat is precies wat zijn shows zo bijzonder maakt. "Ik zoek naar een vorm van persoonlijke vrijheid," legt hij uit. "Heel erg het zijn wie je bent. Ik vind dat zo belangrijk, omdat ik vaak mensen zie die iets inhouden of niet de ruimte voelen om echt zichzelf te zijn. Het theater is voor mij die ruimte, een plek waar ik mezelf kan uitdrukken en waar ik anderen wil laten zien dat zij dat ook mogen doen."

Het begin van de liefde voor theater

Zijn liefde voor het theater en het podium begon al op jonge leeftijd. Younes vertelt over een herinnering uit zijn kindertijd: “Ik was een jaar of tien en we waren op een verjaardagsfeestje van een klasgenoot. Ik kwam binnen met mijn cadeautje en besloot meteen de show te stelen door te zingen en te doen alsof ik gitaar speelde op het ingepakte cadeau. Iedereen moest keihard lachen. Sindsdien was ik altijd degene die aandacht trok, ik wilde mensen vermaken. Die neiging heb ik altijd gehad.”

Die passie voor het entertainen kwam jaren later weer naar boven tijdens zijn opleiding aan de ALO, waar hij bij een sportdemonstratie voor het eerst echt op het podium stond, voor een zaal van 800 mensen. "Ik voelde aan mijn water dat ik dit moest doen. Ik schreef grappen en ging samen met een vriend op het podium staan. Het publiek moest lachen, niet één keer, niet twee keer, maar keer op keer. Ik besefte dat ik hier iets had gevonden wat ik nooit meer wilde loslaten," vertelt hij enthousiast. Die ervaring opende de deur naar een professionele carrière in het theater.

Younes’ inspiratiebronnen zijn divers, maar een naam komt altijd naar voren: Freddie Mercury. "Mijn podiumgod is Freddie Mercury. Hij was een echte performer, iemand die het publiek helemaal voor zich wist te winnen," zegt Younes. Maar naast Mercury kijkt hij ook op naar Nederlandse cabaretiers als Dran en Shafi, die hem inspireren om zichzelf volledig te geven op het podium.

Zijn theateropleiding, die hij volgde nadat hij zijn roeping op het podium had ontdekt, omschrijft hij als een van de mooiste periodes in zijn leven. "Het voelde als de film ‘Fame’," vertelt hij met een glimlach. "Overal mensen die dansen, zingen, spelen. Dat mocht ik allemaal doen. Ik vond het geweldig om al die verschillende disciplines te combineren." De opleiding bood hem niet alleen de technische bagage die hij nodig had, maar ook de ruimte om zichzelf te ontdekken en uit te drukken.

De kracht van live optreden: een magisch moment

Voor Younes is liveoptreden iets wat hij nooit zal kunnen vervangen door andere vormen van entertainment. "Live is echt, dat is magisch. Je staat daar in het moment, met je publiek. Het is niet te vergelijken met een film of iets op televisie. Als iemand op het podium staat, dan gebeurt dat op dat moment, in het echte hier en nu. Die energie is uniek," legt hij uit. "Mijn instrument is het publiek. Een drummer zei dat ooit tegen me en ik vond het zo mooi verwoord. Het publiek is wat mij inspireert, het is mijn kompas op het podium."

Younes voelt zich altijd verbonden met zijn publiek en ontvangt veel complimenten over zijn vermogen om een “warm bad” te creëren voor zijn toeschouwers. "Ik krijg vaak terug dat mensen zich welkom voelen, dat ze op hun gemak zijn. Dat vind ik een van de mooiste complimenten die ik kan krijgen," zegt hij dankbaar. Het is die combinatie van humor, warmte en echtheid die hem zo geliefd maakt bij zijn publiek.

Zoeken naar persoonlijke vrijheid en authenticiteit

Younes’ werk draait om thema's als vrijheid, authenticiteit en persoonlijke groei. Hij wil mensen inspireren om zichzelf te zijn en de ruimte te nemen om te ontdekken wat hen echt gelukkig maakt. "Ik zie vaak mensen die iets inhouden of zich aanpassen aan wat ze denken dat van hen verwacht wordt," zegt hij. "Ik wil juist laten zien dat je mag zijn wie je bent. Theater is voor mij een plek waar ik mezelf kan laten zien en waar anderen ook die vrijheid mogen voelen."

Op het podium zoekt Younes die vrijheid zelf ook op, vaak via improvisatie. "Improvisatie speelt een grote rol in mijn optredens. Ik presenteer graag, ik host ook, en dan neem ik verhalen en grappen mee die op het podium ontstaan. Soms speel ik met een drummer of een gitarist, en dan ontstaat er iets magisch. Dat samenspel met de muzikanten en het publiek is waar ik echt van houd." Het vermogen om in het moment te leven en te improviseren maakt zijn shows levendig en verrassend.

Het Betty Asfalt Complex: een nieuwe rol als host

Naast zijn optredens is Younes sinds kort ook host van een vrijdagmiddagprogramma in het Betty Asfalt Complex, dat inmiddels De Richel heet. "Ik programmeer artiesten en geef de middag een eigen signatuur," vertelt hij. “Ik open met een lied of conference en introduceer de artiesten. Het geeft mij de kans om ook iets van mezelf te laten zien." Voor Younes betekent deze nieuwe rol niet alleen plezier, maar ook een gevoel van verantwoordelijkheid en groei. "Ik heb wel eens gedacht: kan ik dit wel aan? Maar toen realiseerde ik me dat dit iets is wat ik gewoon moet doen. Dit is belangrijk, het voelt goed, het klopt voor mij."

In De Richel voelt Younes de kracht van het samenwerken en het ondersteunen van andere artiesten, iets wat hij als bijzonder waardevol ervaart. "Je geeft veel, maar die ander geeft ook veel terug aan jou. Samen creëren we iets moois voor het publiek. Het voelt enorm dankbaar om een bijdrage te leveren aan de carrière van anderen."

Het overwinnen van angst, en de weg naar succes

Het pad naar succes was voor Younes niet zonder hindernissen en zenuwen. Tijdens een van zijn eerste optredens op een studentenfestival voelde hij de druk om te presteren. “De jongen voor mij was heel goed, zijn hele studentenvereniging stond voor hem te juichen. Toen moest ik, en ik dacht: dit is mijn kans, ik ga ervoor,” vertelt Younes. Het publiek was stil, maar luisterde aandachtig en aan het eind van de avond won hij het festival. "Dat was bizar, niemand had het verwacht. Maar ik had mijn hele hart en ziel erin gestopt."

Dit optreden leerde hem een waardevolle les: “Het maakt niet uit hoe succesvol iemand anders is, het gaat erom wat jij doet, wat jij geeft.” Hij herinnert zich dat hij, ondanks de zenuwen, wist dat het klopte wat hij deed. "Ik voelde dat ik moest doen wat ik deed, ongeacht de reacties. Dat gaf me een gevoel van vrijheid en kracht."

Het belang van voorbereiding en hartstocht

Voor Younes is het theater meer dan alleen een podium; het is een ruimte waarin hij zich volledig kan uiten. Zijn afstudeervoorstelling, waarin hij zang, dans en comedy combineerde, is voor hem een onvergetelijk moment. "We speelden in het Polanen Theater, en het was een half uur vol energie. Het zat bomvol met alles wat ik wilde laten zien. De positieve reactie van mijn regisseur gaf me enorm veel vertrouwen." Die voorstelling zette de toon voor de rest van zijn carrière.

Toen hij zich voor een optreden op een studentenfestival voorbereidde, was zijn toewijding onwrikbaar. "Ik heb alles van Toon Hermans bekeken, uren aan materiaal, interviews, alles. Ik haalde geen studiepunten, maar ik besteedde al mijn tijd aan die voorbereiding. Toen ik eenmaal op het podium stond, voelde het kloppen. Het publiek luisterde en ik won dat festival. Het was een bevestiging dat ik op de goede weg zat."

De toekomst: inspireren en blijven groeien

Younes Jabboury is nog lang niet klaar met zijn reis door het theaterlandschap. Met een indrukwekkende carrière achter de rug en een schat aan ervaring wil hij blijven groeien en anderen inspireren. “Of ik nu optreed, host of programmeer, het voelt goed. Dit is wie ik ben en wat ik te bieden heb," zegt hij vastberaden.

Zijn werk in De Richel geeft hem nieuwe kansen om zowel zichzelf als andere artiesten te laten stralen. "Je moet iets brengen, iets geven. Dat is wat ik op het podium wil doen, iets van mezelf laten zien en anderen de ruimte geven om hetzelfde te doen." Voor Younes Jabboury is het podium een plek van vrijheid, authenticiteit en verbinding. Zijn verhaal is een bemoediging voor iedereen die zijn of haar weg zoekt, met de boodschap: “Geef alles, wees jezelf en durf te dromen.”

Met elke show en elk optreden blijft Younes Jabboury zijn publiek raken en inspireren, een moderne cabaretier die zijn publiek niet alleen laat lachen, maar ook aan het denken zet. Zijn boodschap? Leef met heel je hart, blijf zoeken, en wees vrij.

Reactie plaatsen

Reacties

Wies Postma
6 dagen geleden

Hi Lieve Youn, het hele interview met veel plezier en bewondering gelezen: WAY TO GO MAN!!!